Tesla lui Elon Musk, scutită de tarifele de 25% impuse de Trump
Tarifele planificate de Donald Trump la importurile de mașini vor afecta producătorii de automobile din întreaga lume și vor crește prețurile pentru consumatorii americani. Dintre mulți învinși, Tesla Inc., compania lui Elon Musk, se remarcă ca un câștigător. Producătorul de vehicule electrice are fabrici mari în California și Texas care produc toate mașinile pe care le vinde în SUA, izolându-le astfel de noile taxe la importurile de mașini și componentele cheie. În contrast, rivalii majori precum Hyundai Motor Co., Volkswagen AG și General Motors Co. se vor confrunta cu costuri mult mai mari.
„Există foarte puțini câștigători”, a declarat Sam Fiorani, vicepreședinte pentru prognoza auto globală la AutoForecast Solutions. „Consumatorii vor fi perdanți pentru că vor avea opțiuni reduse și prețuri mai mari.” Tesla este „cel mai puțin expusă” noilor îndatoriri datorită operațiunilor sale interne de producție, conform analistului CFRA Research, Garrett Nelson. Tesla a anunțat recent că modelele sale sunt „cele mai fabricate mașini americane”. Ford Motor Co. ar putea avea un impact mai puțin sever, aproximativ 80% din mașinile pe care le vinde în SUA fiind construite pe plan intern.
Impactul tarifelor de 25%
Începând de săptămâna viitoare, noile tarife de 25% se vor aplica tuturor vehiculelor de pasageri și camioanelor ușoare importate, precum și pieselor cheie precum motoarele, transmisiile și componentele electrice. Aceste taxe se vor aplica numai cotei din afara SUA a vehiculelor și pieselor importate în cadrul unui acord de liber schimb cu Canada și Mexic. Tarifele pentru părțile din Canada și Mexic care respectă acordul comercial nu vor intra în vigoare până când SUA nu va stabili un proces de colectare a acestor taxe.
Producători afectați și previziuni financiare
Producătorii străini foarte dependenți de vehiculele importate se vor confrunta cu cea mai mare presiune. Hyundai din Coreea de Sud riscă să fie printre cele mai afectate, având în vedere că a importat peste un milion de vehicule în SUA anul trecut, reprezentând mai mult de jumătate din vânzările sale în țară. Hyundai și Kia ar putea plăti până la 7 miliarde de dolari în fiecare an pentru taxele către SUA, ceea ce ar reprezenta aproape 40% din profitul operațional total pe care l-au câștigat cei doi producători în 2024.
De asemenea, Toyota Motor Corp., cel mai mare producător auto din lume, importă aproximativ jumătate din ceea ce vinde în SUA, iar tarifele ar putea reduce profitul operațional estimat al companiei pentru anul fiscal 2026 cu 6%. Nissan Motor Co. este probabil cel mai grav afectat dintre marii producători de automobile japonezi, cu o estimare a scăderii profitului operațional de 56%. Subaru Corp. analizează cum să minimizeze impactul tarifelor, estimând o scădere a profitului operațional de 23% în 2026.
Impact asupra producătorilor din Detroit
Nici producătorii de mașini din Detroit nu au fost cruțați. GM importă camionete Chevrolet Silverado din Mexic și Canada, precum și SUV-uri din Coreea de Sud. Anul trecut, GM a vândut mai mult de 200.000 de mașini dintre cele mai ieftine ale sale. Stellantis NV produce SUV-uri în Mexic și importă vehicule din Canada și Italia. De asemenea, Ford își construiește unele modele în Mexic.
Reacția lui Elon Musk
Elon Musk a menționat că Tesla nu va rămâne complet nevătămată de tarife, descriind impactul ca fiind „semnificativ”. Musk a subliniat că tarifele vor avea un efect „nu banal” asupra prețurilor pieselor auto importate pe care le folosește Tesla. Între 60% și 75% din componentele pe care le folosește Tesla sunt fabricate în SUA, în funcție de model, majoritatea pieselor rămase provenind din Mexic. Impactul financiar asupra Tesla rămâne necunoscut, având în vedere că valoarea pieselor importate este neclară.
Trump a insistat că nu există niciun conflict de interese în relația sa cu Tesla, afirmând că Musk nu i-a cerut niciodată o favoare în afaceri, în timp ce semna ordinul de introducere a tarifelor auto.
