Alegeri prezidențiale 2025: Ghidul autorităților pentru identificarea dezinformărilor în campania electorală

Daniel
Moderator Daniel
7 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

Alegeri prezidențiale 2025: Ghidul autorităților pentru identificarea dezinformărilor în campania electorală

Alegerile prezidențiale din anul 2025 se desfășoară într-un climat favorabil dezinformării. Autoritățile au elaborat un ghid destinat prevenirii și combaterii acțiunilor de dezinformare destinate alegătorilor, în special în perioada campaniei electorale.

Conform Autorității Electorale Permanente (AEP), dezinformarea în 2025 utilizează mai multe instrumente, inclusiv:

  • Conturi automate digitale care publică opinii sau comentarii pe internet, făcându-le să pară că provin de la oameni simpli, dar în realitate sunt generate de o companie sau un grup politic.
  • Dezvoltarea unor rețele de urmăritori falși.
  • Crearea de videoclipuri cu conținut fals sau manipulator.
  • Promovarea publicității direcționate.
  • Trolling organizat, care are scopul de a insulta sau denigra anumite persoane pentru a provoca emoții negative.
  • Meme-uri care se răspândesc rapid pe internet.

Autoritățile române explică faptul că dezinformarea în cadrul alegerilor duce „la creare și întreținerea unor neliniști și tensiuni sociale și inocularea sentimentului de neîncredere în instituțiile statului care se ocupă cu desfășurarea alegerilor”.

Cum se poate depista o știre falsă

AEP prezintă în ghidul său principalele indicii pentru identificarea unei știri false:

Publicitate
Ad Image
  • Titluri senzaționale sau redactate într-o manieră alarmistă.
  • Articolele scrise cu majuscule și care conțin erori repetate de ortografie sau de traducere.
  • Formulări evazive care conduc la presupuneri sau zvonuri.
  • Materiale publicitare politice care utilizează elementele vizuale ale unui candidat, dar sunt realizate de alți competitori politici.

De asemenea, verificarea informației trebuie să fie ghidată de întrebarea „Cum știm asta?”. AEP sugerează următoarele aspecte de avut în vedere:

  • Citirea întregului conținut al articolului și corelarea informației cu titlul.
  • Atenție la denumirile neobișnuite ale sursei.
  • Verificarea credibilității site-ului de pe care provine articolul.
  • Verificarea autorului articolului și a activităților sale anterioare.
  • Coerența textului și prezentarea mai multor puncte de vedere.
  • Confirmarea informațiilor din mai multe surse.

Reguli pentru materialele electorale

AEP a stabilit noi reguli pentru actorii politici în timpul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din 2025. Materialele electorale trebuie să conțină:

  • O indicație că este vorba de un material publicitar politic.
  • Identitatea sponsorului – nume, adresă de e-mail, adresă poștală.
  • Mențiuni că materialul a fost realizat prin tehnici de vizare a unui public-țintă.
  • Mențiuni că sumele cheltuite provin exclusiv din sursele permise de lege.
  • Mențiuni că materialul a făcut obiectul unei promovări electorale.

AEP subliniază că alegătorii trebuie să fie atenți la campaniile care invocă proceduri neprevăzute de lege. Este esențial de știut că, în ziua votului, dacă alegătorul desenează un chenar pentru a înscrie numele unei persoane care nu se regăsește pe buletinul de vot, votul se va anula. De asemenea, candidații care anunță public că se retrag din cursa electorală vor figura pe buletinele de vot, iar transferul voturilor către un alt candidat nu va fi luat în considerare.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *