UE cere Indiei să renunțe la taxele pe mașinile importate
Uniunea Europeană solicită Indiei să elimine tarifele pentru autoturismele importate, în timp ce Guvernul condus de premierul Narendra Modi este deschis la concesii pentru a avansa negocierile privind un acord comercial. Surse din apropierea acestui dosar au declarat că eliminarea tarifelor ar reprezenta o victorie pentru constructorii europeni de automobile, inclusiv Volkswagen, Mercedes-Benz și BMW, care ar obține un acces mai mare pe piața indiană. De asemenea, ar putea beneficia și Tesla, care a început recent vânzările de automobile produse în Germania pe piața din India.
India ar fi dispusă să reducă tarifele de la peste 100% până la 10%, conform informațiilor din industria auto și unui oficial guvernamental. Totuși, industria auto locală face lobby pentru menținerea tarifelor la un nivel de cel puțin 30% și pentru o suspendare a modificărilor tarifelor la importurile de automobile electrice timp de patru ani, pentru a proteja producătorii locali.
Solicitările Uniunii Europene au venit la câteva săptămâni după ce Administrația Donald Trump a cerut o eliminare similară a tarifelor pentru importurile de autoturisme americane, inclusiv automobile electrice, în cadrul discuțiilor comerciale bilaterale cu India. Această situație pune presiune asupra constructorilor locali.
„UE a revenit și a cerut un acord mai bun, iar India vrea să facă o ofertă mai bună”, a precizat o sursă din industria auto. Ministerul Comerțului din India a transmis solicitările Uniunii Europene și poziția Indiei către oficiali din Ministerul Industriei Grele și reprezentanți ai industriei auto, în cadrul unei reuniuni recente.
Comisia Europeană a refuzat să comenteze, dar a comunicat că, în urma ultimei runde de discuții cu India, au fost identificate abordări și obiective diferite în multe domenii cheie. Aceasta se traduce, în unele cazuri, prin ambiții diferite, a declarat purtătorul de cuvânt al Comisiei.
Piața auto din India, cu patru milioane de unități vândute anual, este una dintre cele mai protejate din lume. Constructorii locali, precum Tata Motors și Mahindra & Mahindra, susțin că o reducere drastică a tarifelor la import ar afecta investițiile în capacitățile locale de producție, deoarece importurile ar deveni mai ieftine. Aceștia au făcut lobby împotriva reducerii tarifelor pentru automobilele electrice, argumentând că acest lucru ar afecta un sector în care au investit semnificativ.
Industria auto din India a propus o reducere imediată a tarifelor pentru un număr limitat de automobile cu motoare pe benzină, de la peste 100% la 70%, urmată de reduceri în mai multe faze până la 30%. În ceea ce privește automobilele electrice, constructorii auto din India solicită menținerea tarifelor neschimbate până în 2029, urmate de o reducere treptată până la 30%.
Chiar dacă nu este clar dacă India a comunicat deja Uniunii Europene propunerea sa de reducere a tarifelor până la 10%, analiștii estimează că ambele părți vor fi mai flexibile în negocieri, având în vedere amenințarea unui război comercial global și riscurile de recesiune cauzate de majorările semnificative de tarife anunțate de Donald Trump. India și Uniunea Europeană negociază un acord comercial de mai mulți ani, iar în februarie au convenit să ajungă la un acord până la sfârșitul acestui an, pentru a atenua impactul tarifelor.
