Piață de oferte pentru un nou terminal la Aeroportul Otopeni
Compania Naţională Aeroporturi Bucureşti (CNAB) anunţă lansarea celui mai mare şi complex proiect de infrastructură aeroportuară din România, respectiv licitaţia pentru proiectarea noului terminal al Aeroportului „Henri Coandă” şi a infrastructurii aeroportuare aferente. Aeroportul Otopeni, cel mai mare din România, dispune în prezent de un singur terminal.
Valoarea estimată a serviciilor de proiectare şi asistenţă tehnică se ridică la aproximativ 40 milioane euro, iar termenul de depunere a ofertelor este stabilit pentru 16 iunie 2025.
Principalul obiectiv al acestui proiect este realizarea unui nou terminal de pasageri cu o suprafaţă de aproximativ 176.000 mp, destinat acomodării unui trafic prognozat pentru anul 2040 de 30 milioane pasageri/an. În orele de vârf, noul terminal va putea gestiona până la 6.500 de pasageri/oră.
Viziunea CNAB pentru noua infrastructură include: aeroport individualizat la nivel internaţional; aeroport smart prin utilizarea tehnologiilor moderne precum AI, IoT, BMS; aeroport eficient, cu fluxuri optime pentru pasageri, bagaje, aeronave, autovehicule; asigurarea siguranţei şi securităţii prin tehnologii avansate; îmbunătăţirea experienţei pasagerilor prin spaţii confortabile şi fluxuri intuitive; precum şi soluţii sustenabile, inclusiv utilizarea tehnologiilor verzi.
Terminalul va fi proiectat conform celor mai înalte standarde aeroportuare pentru trafic Schengen – Non Schengen, incluzând zone generoase de Sosiri, Plecări şi zone de tranzit pentru pasageri. Acesta va fi realizat modular, permițând exploatarea etapizată.
Facilităţile noului terminal vor rivaliza cu cele ale marilor aeroporturi europene, incluzând minimum 48 de standuri noi de parcare aeronave, minimum 20 de punţi de îmbarcare, spaţii ample pentru pasageri, sisteme moderne de benzi de bagaje, echipamente de control de securitate, precum şi zone diverse de comerţ, toate dimensionate conform „IATA Optimum Level of Service”.
De asemenea, se vor construi noi căi de rulare pentru aeronave, un turn de control, remiză PSI, zone pentru handling, clădiri administrative, staţii de transformare, staţii de epurare a apelor şi parcări auto pentru pasageri.
Se va dezvolta o reţea complexă de drumuri de acces în zonele de landside şi airside, care va include drumuri şi pasaje subterane pentru asigurarea conexiunilor rutiere între Terminalul actual şi viitorul Terminal. Noul terminal va avea staţii moderne de taxi şi de transport public, precum şi zone speciale pentru autocare, pentru a evita congestiile de trafic.
Noul terminal va fi conectat atât la infrastructura rutieră, cât şi la cea feroviară. Având în vedere complexitatea proiectului, proiectantul va trebui să utilizeze Building Information Modeling în procesul de proiectare. CNAB va menţine o comunicare constantă cu stakeholder-ii pentru a asigura succesul proiectului.
Programul strategic preconizează, într-o etapă ulterioară, dezvoltarea infrastructurii necesare prelucrării traficului de mărfuri şi poştă prin realizarea unei platforme multimodale cargo, precum şi crearea unui parc tehnologic high tech pentru activităţi conexe transportului aerian.
