Cum Donald Trump transformă Crăciunul într-o sărbătoare lipsită de strălucire: Producătorii chinezi de decorațiuni se confruntă cu o criză de comenzi din America.

Daniel
Moderator Daniel
6 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

Cum Donald Trump transformă Crăciunul într-o sărbătoare lipsită de strălucire

Tarifele impuse Chinei riscă să-l transforme pe Donald Trump într-un veritabil „Grinch”. Producătorii chinezi de pomi de Crăciun din plastic și alte decorațiuni festive se confruntă cu o criză de comenzi din partea clienților americani, esențiale pentru afacerea lor. Potrivit manufacturierilor, comenzile din SUA, care ar fi trebuit să înceapă să curgă deja, nu au venit deloc din cauza creșterii tarifelor de import. Președintele SUA, Donald Trump, a majorat tarifele la importurile chinezești cu 125% în acest an, în cadrul unui război comercial care amenință cu mari pierderi cel mai mare exportator mondial de produse fabricate.

Retailerii americani depind aproape în totalitate de China pentru decorațiunile de Crăciun, care reprezintă 87% din produse, având o valoare de aproximativ 4 miliarde de dolari. Fabricile chineze sunt, de asemenea, foarte dependente de piața americană, unde vând jumătate din ceea ce produc. Dacă americanii vor decorațiuni de Crăciun noi în acest an, vor trebui să plătească mult mai mult pentru ele – asta dacă le vor putea găsi pe rafturi.

„Până acum, anul acesta, niciunul dintre clienții mei americani nu a plasat nicio comandă”, a declarat Qun Ying, care conduce o fabrică de pomi artificiali de Crăciun în Jinhua, China. „Desigur, este vorba despre tarife. Până la jumătatea lunii aprilie, în mod normal, toate comenzile sunt finalizate, dar acum este greu de știut dacă vor veni comenzi. Poate clienții americani nu vor cumpăra nimic în acest an.”

Liu Song, proprietarul unei alte fabrici din Shaoxing, a menționat că încearcă să vândă mai mult în Rusia, Europa și Asia de Sud-Est, care, împreună, își rezervă deja 75% dintre produsele sale. „Suntem îngrijorați. Comenzile din SUA vor scădea”, a spus el, adăugând: „Vom câștiga cu siguranță acest război comercial.”

Publicitate
Ad Image

Jessica Guo, care administrează o altă fabrică de pomi de Crăciun în Jinhua, a fost informată de un client important din SUA că o comandă de 3 milioane de yuani (aproximativ 408.191 de dolari) va fi întreruptă, pentru care cheltuise deja 400.000 de yuani pe materiale. „Colegii mei și cu mine ne bazăm pe comenzile din SUA pentru a supraviețui”, a declarat Guo. „Acest lucru va afecta în mod inevitabil o mulțime de oameni.”

Impactul asupra economiei chineze

Economiștii avertizează că războiul comercial va reduce cu 1-2 puncte procentuale creșterea economică chineză din acest an, va agrava problemele de supracapacitate industrială și va amenința locurile de muncă. Pe măsură ce exportatorii chinezi vând mai puțin către SUA, aceștia vor trebui să concureze din ce în ce mai intens în ceea ce privește prețurile pe alte piețe, ceea ce le va afecta marjele de profit și îi va forța să reducă costurile.

Fabrica de 10.800 de metri pătrați a lui Guo are 140 de angajați în mod regulat, dar numărul acestora poate ajunge la 200 în sezonul de vârf al producției din timpul verii. Anul acesta, Guo nu se așteaptă să aibă nevoie de lucrători suplimentari. „Pierderea pieței americane va avea cu siguranță un impact asupra locurilor de muncă ale multor oameni”, a declarat Guo.

Aprovizionarea din alte țări

Aprovizionarea din alte țări decât China va fi dificilă, conform analiștilor economici. Cambodgia, al doilea cel mai mare exportator de decorațiuni de Crăciun în SUA, produce 5,5% din bunuri, dar recent Trump a impus un tarif de 49% asupra importurilor cambodgiene. Mutarea producției în SUA, un obiectiv al președintelui american, nu este fezabilă, potrivit lui Jami Warner, director executiv al Asociației Americane a Pomilor de Crăciun. „Cu siguranță nu pot fi fabricate în Statele Unite. Nu există producție, tehnologia nu este aici, piața muncii nu este aici”, a declarat Warner.

Expertul american subliniază că industria devine o victimă colaterală într-o luptă geopolitică. „Ceea ce fac și vând membrii noștri nu sunt produse strategice”, a spus Warner. „Suntem o afacere fericită, veselă. Ne-ar plăcea să rămânem în această afacere la fel de veseli.”

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *