Scanerele au ajuns la vămile Isaccea și Moravița
Directorul Autorității Vamale Române, Marcel Mutescu, a anunțat recent că un scaner a fost pus în funcțiune în vama Isaccea, iar un altul a fost recepționat la Moravița, urmând să devină funcțional după obținerea autorizației de la Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare (CNCAN). Aceste scanere se adaugă celor existente la Siret, Albița și Giurgiulești, iar până la sfârșitul anului se preconizează instalarea altor șase scanere.
Primul scaner de scanare feroviară
O noutate importantă este introducerea primului scaner de scanare feroviară, care va fi amplasat la Dornești, cel mai mare punct feroviar la granița cu Ucraina. Marcel Mutescu a detaliat locațiile unde sunt operaționale scanerele de verificare a mărfurilor: la Siret sunt două scanere (unul pentru camioane și altul pentru autovehicule), iar la Albița se află un scaner mobil, care va fi înlocuit cu unul fix pentru camioane. La Giurgiulești există un scaner pentru autoturisme, iar în luna septembrie va fi instalat și unul pentru camioane.
Recent, a fost pus în funcțiune la Isaccea un scaner de autoturisme, iar la Moravița, recepția a fost finalizată, urmând ca acesta să devină operațional la începutul săptămânii viitoare.
Reducerea timpului de așteptare în vamă
Mutescu a explicat cum funcționează aceste scanere și impactul lor asupra timpului de așteptare. Fără scanare, dacă există suspiciuni legate de un camion, acesta trebuie tras pe rampă și descărcat, ceea ce poate dura mult. Cu ajutorul scanerului, procesul se poate realiza rapid, de obicei în cinci minute. Dacă scanarea confirmă suspiciunile, se va continua verificarea, altfel camionul poate pleca imediat.
Controalele vor fi realizate pe baza unei analize de risc, incluzând suspiciuni și verificări aleatorii, cu scopul de a fi imprevizibili pentru cei care încearcă să fraudeze.
Investiții în securizarea frontierei
Achiziția acestor scanere face parte dintr-un proiect guvernamental de securizare a frontierei, având o valoare de peste 100 de milioane de euro, din care o parte provine din fonduri europene. De asemenea, se vor cumpăra 13 microbuze echipate cu scanere de bagaje, care pot fi folosite pentru verificarea coletelor în trafic.
Marcel Mutescu a subliniat că toate echipamentele de scanat vor fi conectate la Centrul Național de Analiză Imagistică, înființat recent, ceea ce va permite interpretarea imaginilor în timp real. Vor exista două niveluri de interpretare, atât la frontiere, cât și în centru.
