Demisia ministrului agriculturii din Japonia
Ministrul japonez al Agriculturii, Taku Etō, a demisionat după ce a recunoscut că nu cumpără orez, deoarece îl primește gratuit de la susținători. Această declarație a stârnit furia publicului într-o Japonie care se confruntă cu o creștere accelerată a prețurilor la alimente, conform unor surse de presă. Demisia sa a amplificat presiunea asupra prim-ministrului Shigeru Ishiba, care se confruntă cu critici pentru incapacitatea de a controla creșterea prețurilor la orez și de a aborda criza mai amplă a costului vieții, înaintea alegerilor pentru camera superioară din luna iulie.
Etō a declarat reporterilor că a înaintat demisia prim-ministrului Ishiba și s-a confruntat cu solicitări de demisie după ce a afirmat că nu a fost nevoit să cumpere orez, bazându-se pe cadourile susținătorilor săi. Deși inițial a empatizat cu „greutățile” consumatorilor, Etō a stârnit indignare când, la o strângere de fonduri, a spus: „Nu am cumpărat niciodată orez personal, pentru că susținătorii mei îmi donează atât de mult încât practic îl pot vinde”.
Prețul mediu al orezului vândut în supermarketuri a atins un nivel record de 4.268 yeni (aproximativ 29 de dolari) pentru 5 kg, aproape dublu față de prețul de acum un an. Criza orezului din Japonia a fost influențată de recoltarea slabă din cauza vremii caniculare din 2023 și de cumpărăturile masive provocate de o avertizare de „megacutremur” pentru 2024. Se estimează că distribuitorii și vânzătorii angro păstrează stocuri de orez în anticiparea unor noi penurii.
Prim-ministrul Ishiba și-a cerut scuze pentru remarcile lui Etō, în contextul nemulțumirilor crescânde ale consumatorilor. Într-un sondaj recent, 87% dintre respondenți au fost nemulțumiți de modul în care guvernul a gestionat prețurile orezului, iar popularitatea cabinetului lui Ishiba a scăzut la cel mai scăzut nivel de când a preluat mandatul în octombrie anul trecut. În aprilie, Japonia a importat orez din Coreea de Sud pentru prima dată în ultimul sfert de secol, ca răspuns la nemulțumirile consumatorilor.
