Cum influențează câțiva funcționari chinezi direcția industriei auto globale
Într-o clădire gri de pe latura de est a pieţei Tiananmen din Beijing, o mică echipă de funcţionari din cadrul Ministerului chinez al Comerţului decide soarta industriei auto mondiale, cu fiecare licenţă de export de metale rare pe care o eliberează. China deţine cvasi-monopolul pe piaţa metalelor rare, esenţiale pentru producerea magneţilor utilizaţi în motoarele automobilelor electrice. În luna aprilie, adăugarea acestor metale pe lista produselor restricţionate la export a forţat toţi exportatorii să ceară licenţe de la oficialii din Beijing.
Revizuirea autorizaţiilor de export pentru metale rare, care sunt cruciale pentru motoarele automobilelor, turbinele eoliene şi avioanele de vânătoare americane F-35, este responsabilitatea Biroului pentru securitate industrială şi control al importurilor şi exporturilor, o entitate din subordinea Ministerului chinez al Comerţului. De la finele lunii aprilie până în prezent, au fost eliberate doar câteva autorizaţii de export, iar lobby-iştii şi diplomaţii susţin că acest număr reprezintă doar o mică parte din valul de solicitări venite din partea constructorilor auto, companiilor de semiconductori şi firmelor din sectorul aerospaţial din întreaga lume.
Când noile restricţii cu privire la exporturile de metale rare au fost introduse, biroul de control al exporturilor avea doar 30 de angajaţi. Între timp, personalul s-a dublat, ajungând la aproape 60 de angajaţi. Potrivit secretarului general al Camerei de comerţ europene în China, Adam Dunnett, Ministerul chinez al Comerţului a crescut resursele pentru a face faţă cererii, însă impactul situaţiei asupra diverselor sectoare este semnificativ și ar fi putut fi mai bine planificat și implementat.
Conform schemei de personal publicate pe site-ul Ministerului chinez al Comerţului, în luna iunie 2024 erau doar trei oficiali de rang înalt în cadrul biroului care poate aproba licenţele de export. De asemenea, programul de lucru al biroului este Miercuri între orele 8:30 -11:30 şi 14:00 -17:00.
Mai multe uzine și linii de producție ale furnizorilor europeni de componente auto au fost închise din cauza lipsei de metale rare, provocată de decizia Chinei de a impune restricţii la astfel de exporturi. Asociaţia Europeană a Furnizorilor Auto (CLEPA) a avertizat că urmează și alte închideri.
