Daniel David dezvăluie neregulile din educație: „Salariile sunt deja mici, nu avem motive să le reducem.”
Ministrul Educației, Daniel David, a discutat sâmbătă, 5 iulie, în cadrul emisiunii „În fața ta” de la Digi24, despre discrepanțele din sistemul educațional românesc, punând accent pe problemele de finanțare. David a subliniat că România se află în urma normei europene în ceea ce privește norma de ore a profesorilor și a propus creșterea numărului minim și maxim de elevi într-o clasă.
Oficialul a abordat, de asemenea, subiectul burselor de merit, susținând că este necesară o regândire a învățământului din zona rurală pentru a reduce discrepanțele față de mediul urban. Potrivit lui David, sistemul educațional are nevoie de resurse financiare suplimentare, dar a avertizat că aducerea de bani într-un sistem cu multe anomalii nu va face decât să le amplifice. „Sistemul de burse din România pentru elevi și studenți reprezintă peste 20% din deficitul pentru care noi întoarcem România pe dos”, a afirmat ministrul.
Referitor la salariile din educație, David a declarat: „Nu avem de ce să tăiem salarii, pentru că salariile sunt mici în educație în comparație cu sănătatea sau cercetarea-dezvoltarea.” El a adăugat că trebuie să se facă restructurări pentru a corecta anomaliile existente.
Norma didactică de predare
Ministrul a explicat că, în prezent, România este sub media europeană în ceea ce privește norma de predare. „Prin lege, fiecare profesor este plătit pentru 8 ore/zi, dar în România norma de predare este în jur de 18 ore din cele 40 de ore. În Europa sunt cu 2-3 ore mai mult, pentru a ajunge la nivelul mediu”, a declarat David. El a menționat că, din cauza scăderii numărului de elevi și creșterii numărului de norme, această situație este o anomalie care afectează finanțarea sistemului.
David a subliniat că trebuie să se crească norma de predare, menționând că este important ca profesorii să fie la școală pentru a se ocupa de elevi. De asemenea, a evidențiat că plata cu ora în învățământul preuniversitar se raportează la cele 18 ore din norma de predare, ceea ce face ca o oră de predare plătită să fie mai valoroasă decât o oră din norma de profesor, un fapt pe care l-a considerat anormal.
Numărul minim și maxim de elevi într-o clasă
Daniel David a declarat că își propune să crească numărul minim și maxim de elevi într-o clasă, în condiții psihopedagogice adecvate. „Încercăm să creștem numărul minim de la 10 la 12 și numărul maxim de la 24 la 26, cu excepții justificate pentru a nu depăși 30 de elevi într-o clasă”, a explicat el. De asemenea, a abordat criticile legate de olimpiadele școlare, afirmând că este important ca olimpicii să fie recompensați, dar nu prin burse lunare suplimentare.
Disputa burselor de merit
În legătură cu bursele de merit, David a precizat că este necesară o regândire a acestora și a subliniat că accentul trebuie să fie pe bursele sociale, care sunt esențiale pentru elevii din mediile defavorizate. „Meritul să fie merit. Bursa socială să fie pentru cei care au nevoie”, a declarat ministrul, menționând că bugetul alocat burselor va scădea, dar nu poate estima cu cât, deoarece nu se știe câți elevi se vor califica pentru condițiile sociale.
Daniel David a subliniat importanța regândirii învățământului rural, subliniind că acesta este fragmentat și că este necesară concentrarea resurselor educaționale. El a propus ideea unui campus rural care să reunească elevi din zone îndepărtate, oferindu-le condiții adecvate de învățare și cazare.
