Sentimentul patriotic al românilor
Potrivit Barometrului INSCOP Research, realizat în perioada 20-26 iunie, 75% dintre români afirmă că iubesc România și sunt mândri de țara lor. Dintre aceștia, 13,2% sunt de acord parțial, 4,7% nici de acord, nici în dezacord, 2,6% în dezacord parțial, iar 3,1% în dezacord total. 1,4% nu știu sau nu răspund.
Percepția asupra viitorului copiilor
În contrast cu sentimentul patriotic, optimismul privind viitorul generațiilor viitoare este mult mai scăzut. Doar 21,3% dintre respondenți sunt total de acord cu afirmația că „România oferă un viitor copiilor mei și generațiilor viitoare”, în timp ce 29,1% sunt de acord parțial. 36,4% cred că România nu oferă un viitor copiilor lor.
Diferențe demografice și politice
Votanții PSD și PNL, precum și locuitorii din mediul urban mare și angajații la stat, sunt mai optimiști în ceea ce privește viitorul copiilor lor. În schimb, tinerii sub 30 de ani și votanții AUR manifestă un grad mai mare de dezacord. De asemenea, 75,1% dintre respondenți afirmă că nu doresc să părăsească România, dar acest procent scade semnificativ în rândul tinerilor, semnalând un posibil exod generațional.
Percepții mixte asupra patriotismului
Barometrul arată o disonanță între atașamentul emoțional față de țară și percepția asupra perspectivelor socio-economice. Deși majoritatea respondenților (88,2%) iubesc România, doar 50,4% consideră că țara oferă un viitor copiilor lor. Analiza pe profiluri demografice relevă că persoanele din mediul rural și vârstnicii sunt mai atașați de țară, în timp ce tinerii din mediul urban mare au un grad mai ridicat de incertitudine.
Concluzie
Aceste date sugerează o tensiune între mândria națională și îngrijorările legate de viitor, evidențiind nevoia de abordări care să răspundă preocupărilor tinerilor și să promoveze un viitor mai optimist pentru generațiile următoare.
