Provocările Rusiei în producția de avioane comerciale
În 2025, producătorii ruși au livrat un singur avion comercial din cele 15 promise. Sancțiunile internaționale și dobânzile ridicate au blocat investițiile și accesul la piese esențiale, ceea ce afectează zborurile interne. După invazia Ucrainei din februarie 2022, sancțiunile occidentale au restricționat accesul la componente și avioane străine. Flota rusă, care cuprinde peste 700 de aeronave, este dominată de modele Airbus și Boeing, iar companiile aeriene din Rusia se confruntă cu rute complicate pentru a obține componentele necesare.
Degradarea flotei și incidentele recente
Flota rusă se degradează rapid, iar incidentele recente subliniază necesitatea urgentă de a preveni deteriorarea acesteia. În iulie, un avion Antonov An-24 din 1976 s-a prăbușit, soldându-se cu 48 de victime. Totodată, Aeroflot a fost nevoită să oprească zeci de avioane din cauza unui atac cibernetic major. Sectorul aviatic se confruntă cu dificultăți majore, iar producția fabricilor a scăzut cu cel mai rapid ritm din martie 2022.
Impactul dobânzilor ridicate asupra industriei
Dobânzile ridicate afectează producția auto și alte sectoare, contribuind la falimente și încetinirea PIB-ului. Dmitry Polevoy, director de investiții la Astra Asset Management, a avertizat că sectorul industrial se apropie de recesiune. În 2021, Rusia a adăugat 52 de avioane comerciale noi flotei sale, dar de atunci au fost integrate doar 13 aeronave noi.
Revizuirea țintelor de producție
Guvernul de la Moscova a revizuit constant țintele de producție, reducându-le de la 171 de avioane la 21. Conglomeratul de stat Rostec, responsabil cu producția avioanelor, nu reușește să îndeplinească obiectivele stabilite. Producția de serie a aeronavelor MC-21 și SJ-100 a fost amânată pentru 2026, cu doi ani mai târziu decât planificat.
Dependenta de livrările externe
În ciuda eforturilor de a dezvolta producția locală, Rusia rămâne dependentă de livrările externe. Anul trecut, au fost importate componente în valoare de cel puțin 300.000 de dolari prin intermediari din Turcia, China, Kîrgîzstan și Emiratele Arabe Unite. Companiile aeriene din țările din Asia Centrală sunt solicitate să efectueze zboruri pe rutele interne din Rusia.
Concluzie
Provocările cu care se confruntă Rusia în producția de avioane comerciale au un impact semnificativ asupra zborurilor interne, afectând transportul de pasageri și marfă și punând în pericol siguranța călătorilor.
