Viziunea îndrăzneață a Uniunii Europene: Reteaua de trenuri de mare viteză pentru a rivaliza cu aviația pe continent.

Moderator
4 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

Viziunea Uniunii Europene pentru transportul feroviar

Comisia Europeană elaborează un plan ambițios pentru extinderea rețelei de trenuri de mare viteză, având ca scop asigurarea unor conexiuni rapide și accesibile între capitalele și marile orașe europene. Această inițiativă își propune să transforme transportul feroviar într-o alternativă viabilă la zborurile pe distanțe lungi, conform declarațiilor lui Apostolos Tzitzikostas, comisarul european pentru transporturi.

Planul de dezvoltare a infrastructurii

Proiectul va implica „planificarea, finanțarea și implementarea coordonată” a infrastructurii de mare viteză și a materialului rulant care să opereze peste granițele naționale. Tzitzikostas a subliniat importanța construirii unor servicii feroviare „centrate pe pasageri, atractive și accesibile”, cu scopul de a crea linii mai rapide și o circulație transfrontalieră mai eficientă. Acest demers este esențial pentru competitivitatea Uniunii Europene și pentru atingerea obiectivelor climatice stabilite.

Preferințele europenilor pentru transport

Un sondaj recent a relevat că 75% dintre cetățenii UE ar opta pentru trenuri de mare viteză în locul avioanelor, în cazul în care legăturile dintre capitale și marile orașe ar fi rapide și fiabile. Totuși, conform unui raport din 2021 al Comisiei, calea ferată reprezenta mai puțin de 10% din transportul transfrontalier în Uniunea Europeană. Reducerea emisiilor de dioxid de carbon este un alt aspect important, o călătorie cu trenul între Amsterdam și Londra economisind 93% din emisii comparativ cu zborul.

Obiectivele Comisiei Europene

Comisia are ca obiectiv dublarea traficului de mare viteză față de nivelul din 2015 până în 2030 și triplarea acestuia până în 2050, printr-o rețea propusă de 49.400 km, în valoare de 546 miliarde de euro, care va conecta toate capitalele și marile orașe din UE la viteze de 250 km/h sau mai mult. Tzitzikostas a afirmat că noul plan este realizabil dacă se abordează blocajele sistemice, inclusiv necesitatea unei utilizări eficiente a infrastructurii și accesibilitatea pieței pentru noi operatori.

Publicitate
Ad Image

Provocările transportului feroviar

Problemele de conectivitate nu sunt singurele obstacole. Deși transportul aerian este adesea mai rapid și mai ieftin, un raport Greenpeace din 2023 a arătat că trenurile sunt, în medie, de două ori mai scumpe decât avioanele. Fără conexiuni mai fluide, prețuri competitive și bilete simplificate, transportul aerian va continua să fie preferat. Totuși, Tzitzikostas subliniază că, dacă transportul feroviar va oferi un „serviciu confortabil, accesibil și ușor de rezervat”, pasagerii vor alege din ce în ce mai des trenul de mare viteză.

Finanțarea și viitorul rețelei de mare viteză

Implementarea unei rețele europene de mare viteză până în 2040 va necesita „mecanisme inovatoare de finanțare și creditare”. Tzitzikostas a evidențiat cererea în creștere pentru transportul feroviar de mare viteză, menționând lansarea unei legături directe între Praga, Berlin și Copenhaga, care va reduce semnificativ durata călătoriei.

În concluzie, extinderea rețelei de trenuri de mare viteză în Uniunea Europeană reprezintă un pas crucial spre transformarea transportului feroviar într-o opțiune sustenabilă și competitivă, cu implicații semnificative pentru mobilitate și mediu în următoarele decenii.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *