Afacerea microbuzelor școlare în România
Afacerea microbuzelor școlare achiziționate la prețuri exorbitante a intrat din nou în atenția publicului. Ministrul Investițiilor, Dragoș Pîslaru, a anunțat deschiderea a trei anchete ca urmare a suspiciunilor legate de achizițiile de microbuze electrice finanțate prin PNRR, unde costurile sunt de două sau chiar trei ori mai mari decât prețurile de referință stabilite de Uniunea Europeană.
Prețuri exagerate pentru microbuze electrice
Uniunea Europeană estimează că un microbuz electric ar trebui achiziționat la un cost de aproximativ 90.000 de euro, însă în România, facturile depășesc cu mult această sumă. În unele cazuri, prețul a ajuns până la 241.000 de euro pentru un singur microbuz, ceea ce sugerează că autoritățile au aprobat plăți dublate sau chiar triplate pentru același tip de vehicul, în condițiile în care fondurile provin din bani europeni destinați educației și modernizării infrastructurii școlare.
Precedentul de la Bihor
Anul trecut, Ilie Bolojan, pe atunci președinte al Consiliului Județean Bihor, a aprobat achiziția a 25 de microbuze electrice în valoare totală de peste 30 de milioane de lei, ceea ce înseamnă un cost de aproximativ 1,2 milioane de lei pentru fiecare microbuz, echivalentul a circa 241.000 de euro. Această sumă este de aproape trei ori mai mare decât valoarea considerată corectă de Uniunea Europeană.
Detalii despre achiziții
Consiliul Județean Bihor a lansat licitația pentru achiziția de microbuze școlare electrice destinate transportului elevilor, cu o valoare totală de peste 30 de milioane de lei. Termenul pentru depunerea ofertelor este 27 august 2024. Finanțarea este asigurată din fonduri europene prin PNRR, în cadrul căruia consiliile județene, în parteneriat cu primăriile, vor dota școlile cu microbuze electrice. Au fost încheiate parteneriate cu 25 de primării din mediul rural pentru a transfera câte un microbuz electric în fiecare comună.
Beneficiari și profituri
Firma care a furnizat microbuzele electrice, Aveuro International SRL, a câștigat licitațiile pentru microbuze electrice în 60% din județele din România. Anul trecut, compania a raportat un profit net de 68,7 milioane de lei, de 15,6 ori mai mare decât în 2022, având afaceri de 255,6 milioane de lei, în creștere de 6,7 ori.
Concluzie
Aceste achiziții controversate ridică întrebări serioase cu privire la gestionarea fondurilor europene și la transparența procesului de achiziție, având potențialul de a afecta încrederea publicului în instituțiile responsabile de educație și infrastructură.
