Prețurile carburantului în România
Prețurile carburantului din România au depășit acum nivelurile din Suedia și Spania, continuând o tendință ascendentă. Aceasta este o schimbare semnificativă, având în vedere că, până recent, benzină mai ieftină decât în România era disponibilă doar în Bulgaria și Malta.
Comparativ cu alte state europene
În prezent, prețurile carburantului sunt mai mici în Slovenia, Malta, Luxemburg, Lituania, Cehia, Cipru și Bulgaria. Situația este mai favorabilă pentru benzină, România fiind exportator net de acest carburant. Totuși, în cazul motorinei, care este predominantă pe piața locală, situația este îngrijorătoare.
Costul motorinei și importurile
Litrul de motorină costă, în prezent, 1,52 euro, fiind aproximativ egal cu media ponderată a prețurilor din Uniunea Europeană. Aceasta marchează o premieră, deoarece, de obicei, prețul din România era mai mic decât media europeană. Motorina din România este acum mai scumpă decât în 15 state europene, inclusiv Suedia, Spania și Bulgaria.
Factorii care influențează prețurile
Prețul final al carburantului este determinat de două componente principale: prețul de cotație internațională și taxele locale, cum ar fi acciza și TVA. De exemplu, la 1 august, prețurile au crescut cu 42 de bani pe litru la benzină și cu 40 de bani la motorină din cauza majorării accizei și TVA-ului. Se estimează că, la 1 ianuarie 2026, carburanții se vor scumpi din nou, cu 34 de bani pe litru pentru benzină și 30 de bani pe litru pentru motorină.
Consumul de carburant în România
România consumă anual aproximativ 8 milioane de tone de carburanți auto, predominant motorină. Aceasta evidențiază importanța monitorizării prețurilor și a politicilor fiscale în domeniu.
Concluzie
Creșterea prețurilor carburantului în România, în special la motorină, are implicații semnificative pentru consumatori și economie, punând presiune pe bugetele gospodăriilor și pe costurile de transport.
