Strategia ARF pentru salvarea CFR și Transferoviar
Președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), Mihai Barbu, a propus o strategie pentru a aborda criza datoriilor care afectează CFR Călători și Transferoviar. În cadrul unei ședințe cu reprezentanții celor două companii, precum și cu CFR SA și Electrificare CFR, Barbu a subliniat importanța găsirii unor soluții pentru a evita oprirea trenurilor în România.
Discuții privind datoriile
Barbu a menționat că cele două companii au datorii semnificative către CFR SA, respectiv 41 de milioane de lei pentru CFR Călători și aproximativ 7 milioane de lei pentru Transferoviar. Eșalonarea acestor datorii este considerată soluția optimă pentru a permite celor doi operatori să plătească taxa de utilizare a infrastructurii (TUI) administratorului infrastructurii feroviare.
Rolul ARF în medierea discuțiilor
Întrebat despre o dată limită pentru achitarea datoriilor, Barbu a explicat că ARF joacă rolul de moderator, lăsând companiile să continue discuțiile. El a exprimat încrederea că se vor găsi soluții pentru a achita o parte din datoriile către CFR SA.
Compensații și sume alocate
ARF va aloca compensații pentru facilitățile de călătorie oferite diferitelor categorii sociale, iar CFR Călători va primi o sumă suplimentară din contractul de servicii publice licitat pentru un nou tren. Barbu a solicitat Ministerului Transporturilor deblocarea fondurilor necesare pentru a sprijini operatorii în achitarea datoriilor către CFR SA.
Implicarea Ministerului Transporturilor
ARF a solicitat Ministerului Transporturilor alocarea unei sume de 31 de milioane de lei pentru facilitățile de călătorie destinate tuturor operatorilor, precum și o altă sumă în cadrul contractului de transport călători pentru trenul nou. CFR Călători va primi aproximativ 7,8 milioane de lei din acest contract, iar sumele necesare ar urma să fie transferate în conturile operatorilor.
Amenințarea suspendării traseelor
Informațiile recente sugerează că CFR SA a notificat CFR Călători cu privire la acumularea datoriilor, avertizând că, de la 1 septembrie, se vor suspenda trasele trenurilor Regio, iar de la 1 octombrie, cele ale InterRegio, până la achitarea sumelor restante.
Concluzie
Strategia propusă de ARF are rolul de a preveni deteriorarea serviciilor feroviare din România, însă depinde de cooperarea dintre companii și de sprijinul Ministerului Transporturilor pentru a asigura funcționarea continuă a transportului feroviar.
