Critica austerității în educație
Cornel Ban, profesor doctor la Copenhagen Business School, a criticat măsurile de austeritate implementate în educație de guvernul Bolojan, catalogându-le drept „o formă de prostie concentrată, de automutilare plină”. El subliniază că expertiza nu mai contează în era populismului, dar consideră important să se păstreze o înregistrare a opiniei celor care cunosc bine domeniul.
Consecințele tăierilor bugetare
Ban atrage atenția asupra reducerilor bugetare, comasării școlilor, creșterii dimensiunii claselor și concedierii profesorilor, măsuri care, deși sunt fiscaliste pe termen scurt, au consecințe negative semnificative asupra performanței școlare, echității sociale și capitalului uman pe termen lung. Politicile guvernului român, conform analizei sale, ignoră dovezile existente și riscă să producă daune structurale ireversibile.
Impactul subfinanțării educației
Ban avertizează că subfinanțarea cronică a educației va genera, chiar și pe termen mediu, efecte economice negative. La nivel macroeconomic, educația insuficientă este corelată cu o creștere economică mai lentă, o productivitate scăzută și dificultăți în atragerea de investiții străine directe. În România, ratele ridicate de părăsire timpurie a școlii și performanțele slabe la testele PISA sugerează că o parte semnificativă a forței de muncă viitoare va intra pe piață cu un capital uman precar, limitând astfel perspectivele de convergență economică cu media Uniunii Europene.
Concluzie
Austeritatea în educație, conform expertului Cornel Ban, nu doar că afectează viitorul educațional al tinerilor, dar are și implicații economice pe termen lung, punând în pericol dezvoltarea economică a României.
