Specialiștii propun integrarea căilor ferate în programul SAFE: „Construim autostrăzi, dar tehnologia militară avansează pe calea ferată!”

Moderator
2 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

Îngrijorările Asociației Pro Infrastructură privind programul SAFE

Asociația Pro Infrastructură atrage atenția asupra necesității integrării infrastructurii feroviare în programul SAFE, subliniind că „tehnica militară merge cu trenul”. Deși România beneficiază de a doua cea mai mare alocare financiară în cadrul acestui program, se consideră că este esențială dezvoltarea sectorului feroviar.

Detalii despre alocarea financiară

România a primit o alocare de 16,7 miliarde € prin programul SAFE. Organizația menționează că nu este stabilită ponderea transporturilor în această sumă. În mass-media s-au vehiculat estimări privind o alocare de 30%, echivalentul a 5 miliarde €, dar aceasta nu este confirmată oficial.

Negocierile pentru proiecte eligibile

În următoarele 2-3 luni, se vor desfășura negocieri interne între Ministerul Apărării Naționale (MApN), Ministerul Transporturilor (MT) și Ministerul Afacerilor Interne (MAI), precum și negocieri externe cu oficialii Comisiei Europene. Se estimează că majoritatea fondurilor vor fi direcționate către armată și protecția civilă.

Proiectele de infrastructură vizate

Asociația Pro Infrastructură solicită ca infrastructura feroviară, inclusiv Magistrala M500 din Moldova și faza 3 a modernizării infrastructurii feroviare din Portul Constanța, să fie incluse în programul SAFE. Se estimează că pentru aceste proiecte sunt necesare între 500 și 600 milioane € și 120 milioane € respectiv.

Publicitate
Ad Image

Condițiile de creditare și impactul financiar

Specialiștii subliniază importanța negocierii termenilor de creditare, având în vedere că fiecare cent din SAFE va trebui returnat de statul român. Perioada de grație este de 10 ani, însă detalii despre ratele și dobânzile aplicabile rămân neclare. Se speră ca acordul dintre statele membre și Comisia Europeană să fie parafat în noiembrie, iar programul SAFE să înceapă în 2026.

Concluzie

Includerea infrastructurii feroviare în programul SAFE este crucială pentru asigurarea unei dezvoltări echilibrate a transporturilor în România, având implicații directe asupra securității naționale și a eficienței logistice.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *