Reprioritizarea proiectelor PNRR
Proiectele din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) care nu au un stadiu avansat de realizare vor fi reprioritizate sau reziliate. Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat că prin aceste măsuri a fost salvat un miliard de euro, angajându-se în continuarea proiectelor realiste.
Alocări bugetare pentru 2025
Ministerul Educației și Cercetării a solicitat și obținut o alocare suplimentară prin proiectul de rectificare bugetară pentru anul 2025. Aceasta va asigura continuarea implementării proiectelor renegociate cu Comisia Europeană, conform memorandumului aprobat de Guvern pe 18 septembrie 2025.
Analiza proiectelor PNRR
La preluarea mandatului, Ministerul Educației avea un număr mare de proiecte PNRR semnate între 2022 și 2024, dar fără niciunul finalizat. Analiza inițiată la începutul anului 2025 a arătat că unele proiecte nu vor putea respecta termenul de 31 august 2026, ceea ce ar conduce la pierderi financiare. Astfel, ministerul a renegociat bugetul și proiectele, salvând aproximativ 1 miliard de euro și angajându-se în proiecte care vor îmbunătăți educația din România.
Proiectele finale din PNRR
Până la sfârșitul anului curent, se preconizează finalizarea proiectelor de dotare și echipare a peste 5.800 de școli, cluburi și palate ale copiilor, precum și a 1.400 de laboratoare inteligente pentru 1.093 de licee. De asemenea, 60 de universități vor finaliza proiecte de digitalizare și actualizare a programelor de studii.
Formare profesională și infrastructură educațională
Se va finaliza programul de formare pentru competențe digitale pentru cel puțin 100.000 de profesori din învățământul preuniversitar. Alocările suplimentare vor asigura finalizarea proiectelor rămase, inclusiv:
- Implementarea a 2.300 de proiecte pentru școlile cu risc de abandon școlar, beneficiind peste 300.000 de elevi.
- Construirea a 8 campusuri de învățământ dual pentru a pregăti elevii conform cerințelor pieței muncii.
- Crearea primei rețele de școli verzi, cu 8 școli reabilitate și 34 construite.
- Finalizarea a 45 de proiecte de reabilitare și construcție a infrastructurii universitare, cu 40% din locuri alocate studenților din medii defavorizate.
- Formarea a peste 10.000 de directori și inspectori pentru competențe manageriale.
Concluzie
Ministerul Educației va întări mecanismele de monitorizare și control pentru a asigura finalizarea proiectelor până la termenul limită stabilit, având un impact semnificativ asupra educației din România.
