CK Hutchinson renunță la acțiunile sale de la Canalul Panama după avertismentele lui Trump
Donald Trump a amenințat cu preluarea controlului asupra Canalului Panama din cauza influenței chineze în regiune. CK Hutchinson, o companie din Hong Kong, a anunțat marți că își vinde participația la una dintre firmele care operează două porturi ale canalului unui consorțiu susținut de BlackRock Inc., conform The Washington Post.
CK Hutchison a declarat că vânzarea face parte dintr-o tranzacție mai amplă, în cadrul căreia consorțiul condus de BlackRock, cu sediul la New York, va achiziționa, de asemenea, o participație de 80% în unitățile sale care dețin, operează și dezvoltă alte 43 de porturi în 23 de țări. Tranzacția, evaluată la 22,8 miliarde de dolari, include, pe lângă porturile din Panama, zeci de alte terminale portuare din diverse țări.
Vânzarea reprezintă un succes diplomatic major pentru Trump, care urmează să susțină un discurs în fața Congresului SUA, evidențiind realizările din primele șase săptămâni ale celui de-al doilea mandat. Trump a criticat în mod repetat prezența companiilor chineze și din Hong Kong în Panama, iar oficialii americani au avertizat că controlul CK Hutchison asupra porturilor de la ambele intrări ale Canalului Panama reprezintă un risc pentru securitatea SUA. Trump nu a exclus posibilitatea unei intervenții militare pentru a asigura controlul american asupra canalului.
Un nou operator major pentru porturile din Panama
Prin vânzarea licențelor, consorțiul susținut de BlackRock va deține 90% din Panama Ports Company, operatorul porturilor Balboa și Cristobal din Panama, care administrează terminalele de peste două decenii. Un oficial apropiat tranzacției a confirmat că BlackRock a informat deja Casa Albă și liderii Congresului despre înțelegere. Aceasta va fi cea mai mare investiție în infrastructură realizată de BlackRock până în prezent.
Investigația contractului și ieșirea statului Panama din Inițiativa Belt and Road
Deși CK Hutchison este o companie listată la bursă și nu este legată direct de Guvernul chinez, firmele din Hong Kong rămân supuse supravegherii statului chinez. În Panama, porturile sunt operate și de companii din SUA, Taiwan și Singapore. Autoritățile din Panama au anunțat recent un audit al contractului CK Hutchison, investigând respectarea termenilor concesiunii. Procurorul general din Panama a stabilit că acordul de operare al companiei este neconstituțional, iar Curtea Supremă urma să ia o decizie finală privind statutul său legal.
Secretarul de Stat american Marco Rubio, aflat luna trecută într-un turneu diplomatic în America Latină, a pus presiune asupra statului Panama pentru a limita prezența Chinei în jurul canalului. După vizita sa, Rubio a salutat decizia guvernului panamez de a părăsi Inițiativa Belt and Road, proiectul global de infrastructură condus de Beijing, și s-a declarat optimist că Hutchison nu va mai deține porturile.
Detaliile tranzacției
Participația vândută către consorțiul condus de BlackRock include 80% din Hutchison Ports, cu o valoare a acțiunilor de 14,21 miliarde de dolari. Tranzacția oferă control asupra 43 de porturi, 199 de dane în 23 de țări, generând venituri de peste 19 miliarde de dolari pentru consorțiul din Hong Kong. Vânzarea nu include nicio participație în Hutchison Port Holdings Trust, care administrează porturi în Hong Kong, Shenzhen și sudul Chinei, sau alte terminale din China continentală, a precizat CK Hutchison.
Consorțiul a convenit asupra unei perioade de exclusivitate de 145 de zile pentru negocieri, în vederea finalizării tranzacției. În octombrie anul trecut, BlackRock a finalizat achiziția Global Infrastructure Partners, pentru aproximativ 12,5 miliarde de dolari, în numerar și acțiuni. La acel moment, președintele și CEO-ul BlackRock, Larry Fink, a descris infrastructura drept „o oportunitate generațională de investiții”. Prin această tranzacție, BlackRock își consolidează poziția ca jucător major în sectorul infrastructurii globale, în timp ce SUA își reafirmă influența strategică asupra Canalului Panama, reducând rolul companiilor chineze în regiune.
