Blocarea Legii pentru Protecția Animalelor în Transport
O propunere a Uniunii Europene care urmărea îmbunătățirea condițiilor de transport pentru animale a intrat într-un impas, la doi ani de la introducerea sa. Proiectul de lege preconiza limitarea duratei transportului animalelor destinate sacrificării la nouă ore, mărirea spațiului disponibil în vehiculele de transport și interzicerea transportului pe timp de zi în perioadele de căldură extremă. Cu toate acestea, unii eurodeputați nu mai susțin această inițiativă, conform France24.
Opoziția și Frustrarea Eurodeputaților
Legea s-a confruntat cu o opoziție considerabilă din partea mai multor state membre și a aripii de dreapta a Parlamentului European, care a manifestat prudență față de interesele agricole, în contextul protestelor împotriva birocrației UE din anul precedent. Tilly Metz, deputată ecologistă din Luxemburg și sponsorizatoarea proiectului de lege, a declarat că situația este complet blocată și a exprimat frustrare față de lipsa unui calendar pentru avansarea inițiativei. Metz subliniază totuși sprijinul opiniei publice pentru bunăstarea animalelor în Europa.
Rolul lui Daniel Buda în Proiectul de Lege
Raportorul legii, conservatorul român Daniel Buda, a pledat pentru o actualizare mai „țintită” a legislației existente din 2005, pe care o consideră avansată. Buda a explicat că sindicatele fermierilor se opun propunerii legislative, argumentând că fermierii sunt cei mai bine familiarizați cu problemele legate de implementarea regulilor. Normele actuale permit transportul animalelor pe durate de 8 până la 28 de ore, în funcție de specie, fără pauze obligatorii pentru porci.
Critici și Argumente în Favoarea Noilor Norme
Vicepreședintele sindicatului agricol francez FNSEA, Patrick Benezit, a criticat propunerile Bruxelles-ului, considerându-le „dezechilibrate” și argumentând că menținerea animalelor înghesuite ar preveni rănile în cazul opririlor bruște. Propunerea Comisiei se bazează pe avizul științific al Autorității Europene pentru Siguranța Alimentară (EFSA), care recomandă călătorii mai scurte, temperaturi mai scăzute și mai mult spațiu pentru animale, pentru a îmbunătăți sănătatea acestora și siguranța alimentară.
Îngrijorări și Apeluri pentru Acțiune
Grupurile pentru protecția animalelor afirmă că legislația actuală este depășită și plină de lacune. Tea Dronjic, medic veterinar la Animal Welfare Foundation, a subliniat că spațiul alocat animalelor în vehiculele de transport rutier este insuficient. Aceasta a considerat opoziția statelor membre față de noile norme ca fiind „foarte îngrijorătoare”, menționând cazuri documentate de animale lăsate în condiții inacceptabile. Apărătorii drepturilor animalelor solicită UE să întărească controalele la frontieră și să îmbunătățească normele interne.
Viitorul Legii și Perspectivele
Comisia Europeană a declarat că decizia privind avansarea legii aparține legislatorilor și statelor membre, iar o actualizare a progreselor este prevăzută pentru decembrie. Un purtător de cuvânt al Comisiei și-a exprimat speranța că legea va fi adoptată în curând.
În concluzie, blocarea acestei legi esențiale pentru protecția animalelor în timpul transportului subliniază conflictele dintre interesele agricole și bunăstarea animalelor, având implicații semnificative pentru standardele de protecție a animalelor în Uniunea Europeană.
