Elon Musk suferă al doilea eșec pe linie: Starship a detonat în cadrul celei de-a opta încercări de lansare
Compania SpaceX, fondată de Elon Musk, a suferit un nou eșec în cadrul programului său de testare a rachetei Starship. Joi, în timpul celei de-a opta misiuni de testare, racheta a pierdut contactul în spațiu, ceea ce reprezintă al doilea eșec consecutiv din acest an. Incidentul a fost raportat de agențiile de știri Reuters și CNN.
Videoclipuri postate pe rețelele sociale au arătat resturi ale rachetei căzând din cer în apropierea sudului Floridei și a Bahamas, după ce Starship s-a dezintegrat în timpul zborului. Racheta de 123 de metri a decolat de la instalațiile SpaceX din Boca Chica, Texas, în jurul orei locale 18:30 ET (vineri ora 1:00, ora României), iar prima sa treaptă de rapel, Super Heavy, s-a întors la sol conform planului.
Cu toate acestea, câteva minute mai târziu, transmisia live a arătat partea superioară a navei Starship învârtindu-se în spațiu, iar mai multe motoare păreau să fi fost oprite. SpaceX a confirmat ulterior că a pierdut contactul cu nava.
Purtătorul de cuvânt al SpaceX, Dan Huot, a comentat incidentul spunând: „Din păcate, acest lucru s-a întâmplat şi data trecută, aşa că acum avem ceva antrenament”. Administrația Federală a Aviației a emis ordine de oprire la sol pentru avioanele pe aeroporturile din Miami, Fort Lauderdale, Palm Beach și Orlando, din cauza riscului de a cădea „deşeuri de lansare spaţială” până la ora locală 20:00 ET.
Acest incident este un setback pentru programul Starship, având în vedere că Musk a insistat asupra progreselor rapide în dezvoltarea rachetei, cu scopul de a realiza misiuni către Lună și Marte până în 2025. Eșecul precedent, înregistrat în ianuarie, a avut loc la opt minute de la decolare, când racheta a explodat în spațiu, iar resturile au căzut pe insulele din Caraibe. Acum, Starship a explodat la mai puțin de 10 minute de la lansare, transformându-se într-o minge de foc și generând un nor masiv de resturi în apropierea insulelor populate din Caraibe și Atlantic.
În aceeași zi, un modul de aselenizare dezvoltat de compania Intuitive Machines a întâmpinat dificultăți, iar controlorii misiunii nu au primit toate datele așteptate. Steve Altemus, directorul general al Intuitive Machines, a declarat că modulul ar fi putut aseleniza pe suprafața Lunii, dar nu este orientat corect.
Aceste misiuni au fost catalogate ca fiind off-nominal, un termen aerospațial pentru evenimente care se desfășoară „nu conform aşteptărilor”, subliniind dificultățile continue ale zborului spațial și imprevizibilitatea misiunilor realizate de companii din sectorul privat.
