Capturarea unui moment senzațional: Avionul experimental XB-1 a rupt tăcerea supersonică!
O imagine recent publicată arată momentul în care avionul experimental XB-1, primul avion supersonic civil fabricat de o companie privată din America, a spart bariera sunetului. Echipele NASA de la sol au folosit strioscopia (fotografia Schlieren), un proces de fotografiere a fenomenelor din masa unui fluid, inclusiv în aer, pentru a surprinde undele de șoc formate în jurul avionului construit de Boom Supersonic în timp ce zboară cu viteze supersonice.
„Imaginea face ca ceea ce este invizibil să devină vizibil”, a declarat Blake Scholl, fondatorul și directorul general al Boom Supersonic. Pentru a realiza fotografia Schlieren, pilotul de încercare al Boom, Tristan „Geppetto” Brandenburg, a trebuit să aducă XB-1 într-o poziție specifică, deasupra Deșertului Mojave, exact la momentul potrivit.
Echipele NASA au utilizat telescoape terestre cu filtre speciale pentru a documenta distorsiunea aerului în timp ce avionul zbura prin dreptul Soarelui, depășind viteza sunetului. Analiza NASA a arătat că boomul sonic nu a ajuns până la sol în timpul zborului. Reducerea zgomotului produs de avion în timp ce zboară cu viteze care depășesc Mach 1 a fost unul dintre principalele obiective ale inginerilor implicați în reactivarea zborurilor comerciale supersonice.
Zgomotul asurzitor produs de avioanele supersonice când sparg bariera sunetului a dus la interzicerea boomului sonic deasupra zonelor dens populate sau la permiterea acestuia doar deasupra oceanelor. Overture ar putea deveni primul avion de pasageri care va opera zboruri comerciale supersonice după Concorde, care a efectuat ultimul său zbor în 2003.
În absența unui boom sonic perceptibil, zborurile de pe o coastă pe alta a Americii ar putea deveni cu 50% mai rapide, conform lui Scholl. Pe 28 ianuarie, XB-1 a realizat primul său zbor supersonic. Avionul experimental este precursorul Overture – un avion de linie supersonic care a primit deja 130 de comenzi și precomenzi de la companiile aeriene American Airlines, United Airlines și Japan Airlines.
A trecut aproape 55 de ani de la primul zbor al prototipului Concorde 002, în care a fost atinsă viteza Mach 1, pe 25 martie 1970, și mai mult de 21 de ani de la ultimul zbor al avionului Concorde, în noiembrie 2003.
„Cred foarte mult în revenirea zborurilor supersonice și, în ultima instanță, a le face disponibile pentru toți pasagerii pe toate rutele”, a spus Scholl. „Iar asta nu este ceva ce se întâmplă peste noapte.” Planul celor de la Boom este ca Overture să devină operațional până la finalul deceniului, cu capacitatea de a transporta între 64 și 80 de pasageri cu o viteză de Mach 1,7, de două ori mai mare decât cea cu care zboară avioanele de linie actuale.
Scholl a adăugat că visul său este ca oamenii să poată zbura oriunde în lume în maxim patru ore cu doar 100 de dolari.
