Acord oficial pentru cel mai costisitor segment de autostradă din România
Compania Națională de Investiții Rutiere a semnat un contract pentru cel mai scump lot de autostradă din istoria României. Acest lot, ce se întinde pe 38 de kilometri din Autostrada A8, va fi construit în parteneriat cu un constructor din Bosnia și Herțegovina. Valoarea contractului este de 1,2 miliarde de euro, iar termenul de finalizare este de 4 ani și jumătate.
Proiectul prevede construirea a 63 de pasaje sau viaducte și 19 tuneluri, care vor lega județele Harghita și Neamț. Contractul pentru lotul 2 din A8 are o valoare totală de 6,14 miliarde de lei, fără TVA, reprezentând cea mai mare sumă semnată vreodată pentru un lot de autostradă.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a menționat că este posibil ca acest proiect să fie depășit în curând de tunelul Meseș, dar a subliniat importanța companiei care a câștigat contractul, având experiență în construcția de autostrăzi.
Construcția lotului 2 va dura 54 de luni, din care 14 luni sunt alocate pentru proiectare și 40 de luni pentru execuție. Cornel Bunghiuz, directorul UMB, a declarat că urmează să fie efectuate studii geotehnice, iar proiectarea și execuția vor fi realizate cât mai rapid.
Autostrada Unirii, care include acest lot, va avea o lungime totală de peste 300 de kilometri, legând Moldova de Transilvania, de la Ungheni la Târgu Mureș. Termenul de finalizare pentru întreaga autostradă este stabilit pentru 2030, dar nu toate contractele au fost semnate încă. Gabriel Budescu, director general CNIR, a subliniat că se va putea discuta despre termene precise după atribuirea tuturor loturilor.
Traseul lotului 2 va include un nod rutier la Ditrău, care va asigura conexiunea cu DN12 în județul Harghita, și o descărcare provizorie în județul Neamț, pentru a permite funcționarea independentă a acestui lot.
