Aeroporturile europene și renunțarea la limita lichidelor
Aeroporturile din Uniunea Europeană se pregătesc să elimine restricțiile privind cantitățile de lichide în bagajele de mână, în urma aprobării de către UE a noilor scanere CT capabile să identifice în mod fiabil explozibilii lichizi. Această schimbare ar putea însemna că pasagerii vor putea transporta sticle mai mari de lichide în cabină, ceea ce ar aduce un mare beneficiu pentru călători.
Implementarea noilor scanere CT
Compania Națională Aeroporturi București a anunțat că actualizarea software-ului necesar pentru implementarea noilor reguli este aproape finalizată. Douăsprezece aeroporturi din România, care operează rute internaționale, așteaptă să implementeze aceste scanere, cu termen limită pentru finalizarea operațiunilor în primul trimestru al anului 2026. Totuși, ridicarea restricțiilor depinde de finalizarea instalării echipamentului recertificat.
Problemele legate de bagajele de mână
Deși se așteaptă simplificarea regulilor privind lichidele, problema bagajelor de mână rămâne una controversată. Europarlamentarii doresc să interzică companiilor aeriene să perceapă taxe pentru bagajele mici de mână, în timp ce operatorii din sectorul aviatic se opun acestei măsuri. În prezent, pasagerii pot transporta lichide în recipiente de maximum 100 mililitri, plasate într-o pungă de plastic transparentă de maximum un litru, regulă introdusă în 2006 după un complot terorist descoperit la aeroportul Heathrow din Londra.
Progresele și provocările tehnice
Aproximativ 700 de scanere CT sunt deja în utilizare sau în curs de instalare în 21 de state membre UE, inclusiv în aeroporturi din Germania, Țările de Jos, Italia, Spania și Irlanda. Unele aeroporturi au început deja să relaxeze restricțiile, dar există îndoieli cu privire la fiabilitatea noilor scanere. De exemplu, în Germania, poliția a ridicat semne de întrebare asupra schimbării regulilor, iar Comisia Europeană a reinstaurat temporar restricții pentru anumite aeroporturi.
Taxele pentru bagajele de mână
În paralel, companiile aeriene low-cost continuă să impun taxe pentru bagajele de mână, ceea ce a generat nemulțumiri din partea consumatorilor. Asociații europene au cerut Comisiei Europene să investigheze aceste practici, acuzând șapte companii aeriene de taxe nejustificate pentru bagajele de mână. În mai, Comitetul pentru transporturi al Parlamentului European a adoptat o propunere care ar permite călătorilor să transporte gratuit un bagaj de mână de până la 7 kilograme, dar aceasta trebuie să fie supusă votului final.
Concluzie
Eliminarea restricțiilor privind lichidele ar putea îmbunătăți experiența de zbor pentru pasageri, dar provocările legate de taxele pentru bagajele de mână și implementarea noilor tehnologii rămân subiecte importante de discuție. Călătorii ar putea beneficia de o mai mare flexibilitate în viitor, dar vor trebui să aștepte finalizarea acestor schimbări.
