Airbus și Boeing intensifică ritmul de producție a aeronavelor
Giganții aerospațiali Airbus și Boeing își propun o creștere semnificativă a ritmului de producție a următoarei generații de avioane de linie, vizând un nivel de aproximativ 100 de aeronave pe lună pentru fiecare companie. Această expansiune vine în contextul explorării utilizării materialelor plastice mai ușoare și a asamblării robotizate.
Deși lansarea oficială a noilor modele care să înlocuiască seriile consacrate Boeing 737 și Airbus A320 este încă la ani distanță, ambele companii au anunțat progrese în cercetarea materialelor din care ar putea fi construite viitoarele aeronave, precum și în metodele de fabricație mai rapide. Randy Wilkerson, reprezentant Boeing în cadrul proiectului NASA HiCAM, a declarat: „Scopul este să recomandăm cea mai bună cale de tranziție… către următorul program de avion”.
În prezent, modelele existente sunt construite în principal din aluminiu, folosind metode rafinate de-a lungul decadelor. Cu toate acestea, materialele compozite, deja utilizate pe scară largă în avioane mari precum Boeing 787 și Airbus A350, sunt acum luate în considerare pentru avioanele de linie mai mici datorită greutății reduse și avantajelor aerodinamice. Totuși, aceste materiale necesită un proces de fabricație lent și costisitor, implicând cuptoare speciale presurizate (autoclave).
În încercarea de a răspunde cererii tot mai mari, Airbus și Boeing analizează soluții de producție mai rapide, inclusiv utilizarea materialelor plastice avansate, precum termoplasticele. Studiile în desfășurare vizează producerea a 80 de avioane pe lună pentru fiecare companie, de peste două ori mai mult decât producția actuală a Boeing și peste ținta actuală a Airbus, de 75 de unități. Ambii producători urmăresc chiar un ritm de 100 de avioane pe lună, echivalentul unui avion de aproximativ 200 de locuri construit la fiecare câteva ore.
Inovații în utilizarea termoplasticelor
Utilizarea termoplasticelor reprezintă o provocare majoră pentru o industrie care a folosit materiale compozite încă din anii ’70, dar nu la o asemenea scară. Până acum, structurile aeronavelor mari, cum ar fi cele ale modelului 787, au fost realizate din compozite termorigide (termoset), care necesită procesare lentă în autoclave. Noile abordări vizează utilizarea termoplasticelor, care pot fi încălzite și remodelate rapid.
Lukas Raps, de la Centrul Aerospațial German (DLR), a explicat: „Poți să-l topești și să-i dai orice formă dorești”. Aceste materiale permit sudarea prin metode avansate, precum ultrasunete, în loc de a fi prinse cu nituri sau șuruburi de titan, ceea ce reduce greutatea și costurile de fabricație. De asemenea, necesitatea utilizării autoclavelor scade considerabil, economisind timp și energie.
York Roth, cercetător principal la Airbus Germania, a afirmat: „Nu există nicio îndoială că termoplasticele oferă oportunități pe care nu le avem cu materialele termoset”. Deși sudura în locul fixării mecanice poate ridica probleme de certificare, este probabil ca viitoarele modele de avioane să combine mai multe tehnologii și abordări.
Deși industria aerospațială reprezintă doar o mică parte din piața globală a materialelor compozite, aceasta are un impact semnificativ asupra inovației și cercetării. Cu toate acestea, oficialii au subliniat că nu există încă un plan concret de lansare a unui nou model de avion, în contextul sensibil al investițiilor și al problemelor recente din lanțurile de aprovizionare, în special la Boeing.
„Acest model demonstrator nu a fost niciodată destinat zborului, ci a fost creat pentru a maximiza învățarea”, a explicat Roth în cadrul conferinței.
