Alegerile prezidențiale din 2025: Materialele de promovare politică
Biroul Electoral Central (BEC) a oferit clarificări cu privire la materialele publicitare politice și informațiile pe care acestea trebuie să le conțină, în contextul campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale din 4 mai 2025, care începe pe 4 aprilie. BEC subliniază importanța desfășurării corecte a proceselor electorale, care este esențială pentru legitimitatea acestora. Un proces electoral corect trebuie să asigure un echilibru între libertatea de exprimare, conform articolului 30 din Constituția României, și garantarea corectitudinii informațiilor promovate de actorii politici, protejând astfel opinia publică împotriva dezinformării.
Conform BEC, orice material utilizat în campania electorală care îndeamnă alegătorii să voteze sau să nu voteze pentru un candidat, fie el independent sau dintr-un partid politic, este considerat material publicitar politic. Aceasta include materiale scrise, online, audio sau video.
Condițiile pentru materialele publicitare politice
Articolul 1, alineatul (1) din Hotărârea AEP 9/2025 stabilește că un material publicitar politic trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
- Fie pregătit, editat, prelucrat, plasat, promovat, publicat, distribuit și/sau difuzat în campania electorală de către un actor politic;
- Fie un material scris, tipărit, audio, video sau o imagine, indiferent de mediul de diseminare;
- Îndeamnă alegătorii în mod direct sau indirect să aleagă sau să nu aleagă, să voteze sau să nu voteze pentru un candidat identificat.
Informațiile necesare în materialele publicitare
Potrivit articolului 2, alineatul (1) din Hotărârea AEP 9/2025, materialele publicitare politice trebuie să conțină următoarele informații:
- Indicația că reprezintă un material publicitar politic;
- Candidatul sau formațiunea politică la cererea căreia este pregătit materialul, inclusiv numele, adresa de e-mail și adresa poștală, dacă este dezvăluită;
- Mențiunea că materialul a fost vizat pentru un public-țintă, dacă este cazul;
- Informații despre sursele financiare utilizate pentru materialul publicitar;
- Codul unic de identificare al mandatarului financiar înregistrat la Autoritatea Electorală Permanentă.
De asemenea, Legea nr. 334/2006 și normele metodologice de aplicare stabilește cine poate suporta cheltuielile pentru realizarea materialelor de propagandă electorală și interdicțiile pentru partidele politice în ceea ce privește producerea acestora în regie proprie.
În concluzie, materialele publicitare politice pot fi utilizate de actorii politici, respectând prevederile legale referitoare la etichetare. BEC subliniază că comunicările jurnalistice și opiniile exprimate personal de către cetățeni nu constituie materiale publicitare politice, conform articolului 1, alineatul (2) din Hotărârea AEP 9/2025. Aceste reguli sunt menite să responsabilizeze actorii politici și să asigure o informare corectă a publicului, garantând astfel exprimarea liberă și informată a dreptului fundamental de vot și prevenind dezinformarea alegătorilor.
