Alegeri prezidențiale 2025: Plângere la BEC privind campania pro-Victor Ponta
Rețeaua de pagini de pe Facebook, asociată cu candidatul independent Victor Ponta, a fost reclamată la Biroul Electoral Central (BEC) de către organizația Expert Forum. În sesizarea depusă, se arată că promovarea acestor pagini ar fi fost realizată „cu încălcarea normelor legale privind publicitatea politică”.
Analiza realizată de Digi24.ro evidențiază existența unei rețele de patru pagini de Facebook, în care au fost investite zeci de mii de euro pentru promovare. Aceste pagini au fost active încă de la începutul anului și au desfășurat atacuri constante împotriva contracandidaților lui Ponta: Nicușor Dan, Crin Antonescu și George Simion.
Expert Forum a realizat o analiză independentă care arată că aceste pagini au promovat reclame în valoare de aproape 400.000 de lei în ultimele 90 de zile, continuând să ruleze reclame și după 4 aprilie, data de început a campaniei electorale. Potrivit organizației, postările de pe aceste pagini „ar putea fi încadrate în definiția publicității politice și posibil să fi fost promovate cu încălcarea normelor legale”.
Victor Ponta a investit aproximativ 70.000 de euro pentru promovarea postărilor de pe rețelele de socializare asociate campaniei sale. Pe lângă contul său oficial, a fost creată o pagină denumită „România pe primul loc”, care a fost finanțată cu 162.000 de lei (aproximativ 30.000 de euro) pentru promovarea postărilor legate de candidatură. Această pagină a fost ștearsă după ce Digi24.ro a solicitat un punct de vedere de la Ponta și echipa sa.
În contextul reclamelor politice din Uniunea Europeană, Meta (Facebook și Instagram) obligă paginile să furnizeze datele celor care au plătit pentru promovare. Pentru pagina „România pe primul loc”, a fost introdus un număr de telefon, care apărea și în datele pentru reclamele de pe alte patru pagini: Toți pentru unul, România în focus, Diaspora Conectată și Pulsul României. Aceste pagini se concentrează în principal pe atacuri la adresa lui Nicușor Dan, dar includ și atacuri la adresa altor contracandidați. Postările sunt, de cele mai multe ori, identice.
În total, au fost cheltuite cel puțin 126.000 de lei (aproximativ 30.000 de euro) pentru promovarea postărilor de pe aceste pagini. Reacția lui Victor Ponta a fost că „nu am altă pagină decât cea oficială” și că „eu gestionez doar paginile mele oficiale”. Expert Forum a reclamat la BEC și alte trei pagini: „Prostănaca”, „Fluxdestiri” și „Scorul de știri”.
