Alertă în inima Europei: Porturile continentului, sub influența Chinei, reprezintă o slăbiciune strategică
Europa devine tot mai neliniștită în privința proprietății porturilor sale, pe fondul creșterii amprentei firmelor chineze în punctele de acces maritime ale blocului. Conform unor surse, firmele din Beijing dețin participații în aproximativ 30 de porturi europene, ceea ce ridică probleme de securitate.
Comisarul pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a declarat recent liderilor din industrie că porturile europene trebuie să „reconsidere securitatea … și să examineze mai atent prezența străină”. Acesta a transmis unul dintre cele mai clare mesaje din Bruxelles că ceea ce odată era considerat o investiție benignă începe acum să pară o amenințare la adresa securității.
Recentul document de politică al Comisiei în domeniul apărării a reiterat aceste îngrijorări, sugerând controale mai stricte asupra proprietății străine asupra „infrastructurii critice de transport”. Această neliniște se reflectă și într-un proiect de document al social-democraților din Parlamentul European, care solicită norme mai stricte în cadrul viitoarei revizuiri a regulamentului UE privind screeningul investițiilor străine.
Nici Tzitzikostas, nici grupul S&D nu au menționat explicit China, dar subtextul era clar. Simon Van Hoeymissen, cercetător la Institutul Regal Superior de Apărare din Belgia, a subliniat că limbajul folosit face referire la controlul tot mai mare al Beijingului asupra porturilor europene esențiale, precum Anvers-Bruges, Rotterdam și Pireu în Grecia.
Giganții chinezi COSCO și China Merchants, precum și Hutchison, cu sediul în Hong Kong, dețin acum participații în peste 30 de terminale din întreaga UE. Ana Miguel Pedro, europarlamentară portugheză din Partidul Popular European, a avertizat că „actorii străini conduși de stat, precum Beijingul, acționează cu un nivel de coordonare și intenție care depășește cu mult răspunsul fragmentat al țărilor individuale”. Ea a adăugat că COSCO nu se comportă ca un actor tipic al pieței, ci primește ordine de la Partidul Comunist Chinez, afirmând că „prezența sa crescândă în porturi nu este doar o preocupare economică, ci o vulnerabilitate strategică”.
Uniunea Europeană începe să recunoască aceste realități. Invazia Rusiei în Ucraina și sprijinul neoficial al Chinei pentru Rusia au amplificat îngrijorările cu privire la securitatea porturilor UE, conform unui raport recent al grupului de reflecție Centre for Eastern Studies, cu sediul la Varșovia.
Un exemplu semnificativ al implicării strategice este terminalul de containere din Gdynia, Polonia, unde Hutchison deține o participație de peste 20 de ani. Situația s-ar putea schimba, deoarece, sub presiunea președintelui american Donald Trump, Hutchison negociază vânzarea unor proprietăți portuare în valoare de 23 de miliarde de dolari în întreaga lume, inclusiv 14 în Europa, către un consorțiu condus de BlackRock. Cu toate acestea, acordul a eșuat în martie, după intervenția Beijingului.
Terminalul din Gdynia are o importanță strategică, fiind situat lângă o bază navală, un șantier naval și sediul forțelor speciale navale de elită ale Poloniei. Acest lucru înseamnă că operatorul terminalului are un rol crucial în operațiunile logistice și de apărare ale Europei și NATO. Guvernul polonez a inclus terminalul pe lista infrastructurilor critice, ceea ce impune operatorului să colaboreze strâns cu autoritățile în materie de securitate.
Avertismentul lui Pedro subliniază motivul pentru care UE reevaluează cu o urgență reînnoită implicarea străină în porturile sale: „Dacă un adversar străin exploatează o vulnerabilitate într-un port european, ne pune în pericol pe toți. În lumea de astăzi, nu ne putem permite orbirea strategică în timp ce alții acționează cu vizibilitate și intenție deplină.”
