APIA contestă noul Ghid „Rabla”: „Ne va menține în coada Europei la electrice!”
Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) își exprimă dezacordul față de forma propusă a Ghidului de finanţare a Programului „Rabla” 2025, lansat recent în consultare publică de Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP). APIA consideră că prevederile acestui document nu răspund adecvat nevoilor pieței și riscă să încetinească procesul de electrificare a transportului rutier din România.
„APIA a atras atenția, inclusiv prin comunicatul din ianuarie 2025, asupra necesității unei subvenții corect calibrate pentru vehiculele electrice, astfel încât să evităm efectele negative resimțite în 2024, când reducerea drastică a sprijinului financiar a dus la prăbușirea pieței de automobile electrice cu 32,2%. România a ajuns pe ultimul loc în UE în acest sector, atât la nivel procentual, cât și la nivelul numărului efectiv de vehicule electrice înmatriculate raportat la numărul populației”, susțin reprezentanții organizației într-un comunicat de presă.
Evoluția înmatriculărilor de vehicule electrice în primele două luni ale anului 2025 indică o scădere de 31% față de aceeași perioadă din 2024, ceea ce este extrem de îngrijorător, având în vedere că 2024 a fost deja un an catastrofal, marcat de prăbușirea cererii ca urmare a reducerii drastice a subvențiilor. Această tendință negativă devine și mai alarmantă în contextul în care, la nivelul Uniunii Europene, înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 37% doar în prima lună a anului 2025. Discrepanța majoră subliniază faptul că România nu doar că nu ține pasul cu tendințele europene, ci riscă să devină un caz izolat de stagnare în procesul de tranziție către mobilitatea electrică.
Propuneri APIA
În acest context, APIA reiterează propunerile transmise anterior Guvernului și Ministerului Mediului, printre care se numără menținerea și majorarea subvenției pentru vehiculele electrice la 8.500 de euro în 2025 și 7.500 de euro în 2026, urmate de o scădere treptată până în 2030. De asemenea, APIA propune majorarea plafonului maxim al prețului de achiziție eligibil prin „Rabla” la 80.000 de euro, pentru a reflecta inflația și a permite accesul consumatorilor la vehicule electrice performante.
APIA consideră că ar fi necesară și reducerea perioadei minime de păstrare a unui autoturism achiziționat prin program, de la 3 ani la un an, pentru a încuraja o piață dinamică și a facilita accesul mai multor categorii de consumatori la mobilitate electrică.
Oficialii organizației afirmă că, în absența unor măsuri eficiente, bine fundamentate și a unei colaborări strânse cu Comisia Europeană, România riscă să rămână pe ultimul loc în rândul statelor europene în ceea ce privește tranziția către mobilitatea electrică, afectând astfel atât consumatorii, cât și competitivitatea industriei auto locale.
Ce prevede ghidul „Rabla”, recent propus
Ministerul Mediului a lansat, pe 5 martie, în consultare publică, Ghidul pentru „Programul pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră”, cunoscut ca „Rabla”. Conform documentului, cuantumul ecotichetului destinat cumpărătorilor de autoturisme 100% electrice rămâne la fel ca în 2024, respectiv 25.500 de lei (5.000 de euro). De asemenea, se vor acorda 7.000 de lei pentru achiziționarea unei motociclete, 10.000 de lei pentru cumpărarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă) sau hibrid și 13.000 de lei la achiziția unui autovehicul nou plug-in hibrid sau a unei motociclete electrice.
