Reducerea locurilor didactice în învățământul preuniversitar
Ministerul Educației a supus dezbaterii publice un proiect de Hotărâre de Guvern care propune eliminarea a peste 14.000 de posturi din învățământul preuniversitar de stat. Conform proiectului, numărul total de posturi ar scădea de la 307.900 la 293.852, ceea ce reprezintă o reducere de 14.048 de posturi, incluzând atât învățământul special, cât și centrele județene de resurse și asistență educațională.
Impactul măsurilor de austeritate
Ministerul Educației a recunoscut că implementarea măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 a influențat numărul de posturi din învățământul preuniversitar ocupate cu personal pentru anul școlar 2025-2026. Aceasta este în contradicție cu afirmațiile anterioare ale ministrului Daniel David, care declara că impactul legii nu se resimte asupra posturilor, ci doar asupra orelor plătite cu ora.
Posturi afectate și comasări de școli
Reducerea posturilor afectează atât norme întregi de profesori, cât și funcții de conducere. În total, 515 școli au fost comasate, ceea ce a condus la o diminuare a numărului de directori. Proiectul de Hotărâre de Guvern nu oferă un calcul clar al impactului financiar, economic sau social asupra sistemului educațional, secțiunea dedicată impactului financiar fiind necompletată, menționând doar că „impactul financiar a fost calculat raportat la prevederile Legii nr. 141/2025”.
Controverse politice și reacții
Ministrul Educației s-a poziționat împotriva dascălilor, elevilor și studenților, afirmând că statul le oferă mai mult decât merită. Opoziția, condusă de AUR, a inițiat o moțiune împotriva planurilor guvernului Bolojan-David, dar partidele din coaliție au susținut ministrul.
Concluzie
Reducerea semnificativă a posturilor didactice în învățământul preuniversitar, în contextul măsurilor de austeritate, ridică întrebări serioase cu privire la viitorul educației și la calitatea actului didactic în România.
