Angajări și cheltuieli în creștere la Portul Constanța
Administrația Portului Constanța a angajat 27 de noi angajați în acest an, în ciuda contextului de austeritate economică. Bugetul instituției a fost majorat cu aproape 1,5 milioane de lei, ceea ce reflectă o abordare diferită față de austeritatea menționată de Ilie Bolojan.
Bugetul și veniturile estimative
Potrivit proiectului de buget rectificat pe anul 2025, Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” SA Constanța preconizează venituri totale de 530,47 milioane lei și un profit net de 101,53 milioane lei. De asemenea, profitul brut este estimat la 114,94 milioane lei, fiind menținut la nivelul inițial, fără a fi influențat de modificările structurii cheltuielilor.
Creșterea cheltuielilor salariale
Cheltuielile de natură salarială sunt programate să crească la 170,65 milioane lei, ceea ce reprezintă o majorare de 1,45 milioane lei față de bugetul inițial. Această creștere se datorează în principal suplimentării cu 27 de posturi noi, ceea ce va duce la un total de 1.023 de angajați la finele anului 2025.
Din cele 27 de posturi, 20 au fost create în urma internalizării activităților de refurnizare/distribuție a utilităților, iar 7 posturi sunt necesare pentru asigurarea funcționării legale a Dispeceratului Energetic din cadrul Sucursalei Energetice Port.
Deși numărul angajaților crește, câștigul mediu lunar brut pe salariat este estimat în scădere, ajungând la 13.118 lei, ceea ce reprezintă o diminuare de 5,84% față de nivelul realizat în 2024.
Investiții reduse
Veniturile totale programate de 530,47 milioane lei, din care veniturile din exploatare reprezintă 92,67% (491,61 milioane lei), și cheltuielile totale (415,53 milioane lei) au fost menținute la nivelul aprobat inițial prin HG nr. 493/2025.
În contrast cu cheltuielile salariale, cheltuielile pentru investiții au fost propuse în scădere, cu un total programat de 313,13 milioane lei, marcând o reducere de 54,94 milioane lei față de valoarea inițial aprobată.
Cheltuielile pentru contractul de mandat al directoratului și altor organe de control au rămas neschimbate, la valoarea inițială de 3,15 milioane lei.
Concluzie
Creșterea numărului de angajați și majorarea cheltuielilor salariale la Portul Constanța, în contextul unei politici de austeritate, ridică întrebări cu privire la sustenabilitatea financiară și prioritățile de investiții ale instituției.
