Avioane Boeing, destinate companiilor din China, se întorc în SUA din cauza conflictului comercial generat de Trump
Un avion Boeing care a ajuns luna trecută la un centru de finalizare din China s-a reîntors în SUA, conform datelor de zbor de vineri. Aceasta demonstrează că cel puțin o companie aeriană chineză a încetat să mai primească avioanele comandate anterior de la producătorul american din cauza tarifelor impuse de președintele Donald Trump.
Recent, agenția de presă Bloomberg a dezvăluit că autoritățile de la Beijing au ordonat companiilor aeriene chineze să nu mai recepționeze avioane de la Boeing, pe fondul intensificării războiului comercial cu SUA. De asemenea, China a solicitat companiilor sale aeriene să oprească orice achiziție de echipamente și piese de schimb pentru avioane de la companiile americane.
Conform Reuters, cel puțin patru avioane noi Boeing 737 MAX erau parcate la un centru de finalizare și livrare din Zhoushan, unde Boeing instalează interioarele și vopsește avioanele înainte de livrare. Trei dintre aceste avioane au sosit în luna martie de la uzina Boeing din Seattle, iar unul a venit săptămâna trecută. Vineri dimineața, unul dintre aceste avioane a decolat de la Zhoushan spre Guam, sugerând că avionul se întoarce în SUA.
Fotografiile publicate pe Internet în luna februarie arată că avionul era vopsit în culorile companiei chineze Xiamen Airlines, care este controlată majoritar de China Southern. Publicația de specialitate The Air Current a menționat că primul din cele patru avioane care au sosit recent la centrul de finalizare a fost rechemat în SUA, fără a fi predat clientului chinez.
Președintele Donald Trump a impus tarife vamale de până la 145% asupra unei mari cantități de produse chinezești, iar ca reacție, China a impus suprataxe vamale de retorsiune de 125% asupra produselor americane importate. Confuzia legată de modificarea tarifelor ar putea lăsa multe livrări de avioane în incertitudine, iar unii directori de companii aeriene au declarat că vor amâna primirea avioanelor pentru a evita tarifele majorate.
Datele Boeing indică faptul că producătorul are 130 de comenzi neîndeplinite pentru companii aeriene și firme de închiriere din China, inclusiv pentru 96 de avioane 737 MAX. Istoric, Boeing a livrat un sfert din avioanele sale către China, dar proporția a scăzut în contextul tensiunilor comerciale anterioare, al crizei de siguranță a avioanelor 737 MAX și al pandemiei de COVID-19.
Analiștii estimează că o suspendare pe termen scurt a livrărilor către China nu va afecta semnificativ Boeing, deoarece constructorul american poate deservi alte companii aeriene, iar rivalul european Airbus nu are capacități libere. Pe termen lung, China rămâne o piață strategică pentru Boeing, prognozele indicând că flota de avioane comerciale din China se va dubla până în 2043, iar țara asiatică va depăși SUA în termeni de trafic aerian.
