Bătălia Producătorilor Auto: Cum au Înfruntat și Depășit Provocările Normelor de Emisii de CO2
Industria auto din Europa a reușit să atenueze normele UE privind emisiile de CO2, care ar putea fi extrem de costisitoare. Aceasta este o dovadă că eforturile ecologice ale Uniunii Europene se confruntă cu o rezistență tot mai mare. Inițial, UE a cerut producătorilor europeni de automobile să reducă emisiile de dioxid de carbon cu 15% până în 2025, comparativ cu nivelul de referință din 2021. Producătorii auto care nu reușesc să atingă acest obiectiv ar trebui să plătească 95 de euro pentru fiecare gram de CO2 emis peste limită per kilometru și per vehicul neconform vândut, având în vedere că amenzile s-ar putea ridica la 15 miliarde de euro.
Nemulțumirile din industrie au fost exprimate de Luca de Meo, CEO al Renault, care a avertizat că va costa resurse, va trebui să se reducă prețul mașinilor electrice și să se facă reduceri, afectând astfel valoarea reziduală a vehiculelor. Militanții pentru combaterea schimbărilor climatice consideră că plângerile industriei sunt exagerate și că producătorii auto vor fi capabili să îndeplinească obiectivul. Totuși, Comisia Europeană a cedat sub presiune, având în vedere că normele ecologice, împreună cu costul tranziției la mașinile electrice și amenințarea reprezentată de rivalii chinezi, au făcut necesară salvarea industriei.
Rezultatele financiare ale sectorului sunt amenințate de tarifele impuse asupra automobilelor de către administrația americană. În aprilie, executivul european a propus un amendament care să permită media emisiilor pentru producătorii de automobile pe o perioadă de trei ani, în loc să se bazeze exclusiv pe 2025. Această modificare facilitează atingerea obiectivelor pentru cei care au rămas în urmă și nu au vândut suficiente vehicule electrice. Amendamentul a fost adoptat cu ușurință, 458 de deputați europeni votând pentru schimbare, 101 împotrivă și 14 abținându-se. Votul Parlamentului a fost ultimul obstacol, iar amendamentul urmează să fie implementat.
Cu toate acestea, ONG-ul ecologist Transport & Environment s-a plâns de aprobarea acestei măsuri, subliniind că vânzările de vehicule electrice au crescut semnificativ în acest an, iar amânarea ar putea încetini investițiile în acest sector. Potrivit ACEA, vânzările de vehicule electrice în Uniunea Europeană au crescut cu aproape 24% în primul trimestru al anului, comparativ cu aceeași perioadă din 2024.
Schimbarea normelor ar putea avea, de asemenea, un impact asupra CEO-ului Tesla, Elon Musk. Regulamentul privind emisiile de CO2 permite producătorilor auto să pună în comun emisiile, astfel încât un producător care nu îndeplinește obiectivele poate plăti un altul care le depășește. Aceste tranzacții au fost profitabile pentru Tesla, dar scăderea vânzărilor sale ar putea afecta utilitatea acestei prevederi. Un eurodeputat a subliniat că este esențial să nu se permită ca banii să ajungă la rivali sau la Musk, având în vedere impactul său global.
Este puțin probabil ca aceasta să fie ultima bătălie privind ecologizarea sectorului auto. Măsura de reducere a emisiilor face parte dintr-un efort mai amplu care vizează interzicerea vânzării de mașini noi cu motor cu combustie până în 2035. Există presiuni din partea unor mărci și legislatori conservatori pentru a revoca sau slăbi această interdicție. Comisia a acceptat să revizuiască legislația mai devreme, până la sfârșitul acestui an, în loc de 2026, dar se împinge pentru o flexibilizare și mai mare a normelor.
