Bucureștenii pot solicita noua carte de identitate electronică începând de joi, 24 aprilie
Ministerul Afacerilor Interne a anunțat că, începând de joi, 24 aprilie, emiterea cărții electronice de identitate va putea fi solicitată și de persoanele cu domiciliul în București. Cetățenii români cu vârsta de peste 14 ani care au domiciliul în București vor putea solicita eliberarea unei cărți electronice de identitate, programul în funcție de fiecare sector fiind următorul:
- Sector 1 – începând cu ora 11.00;
- Sector 2 – începând cu ora 09.00;
- Sector 3 – începând cu ora 11.00;
- Sector 4 – începând cu ora 10.00;
- Sector 5 – începând cu ora 09.00;
- Sector 6 – începând cu ora 10.00.
Programările vor fi făcute exclusiv online, prin accesarea portalului HUB Servicii MAI. Primele cărți de identitate electronice vor intra în posesia cetățenilor care au domiciliul în municipiul București începând cu 12 mai a.c. Opțiunea pentru a solicita o carte electronică de identitate poate fi exprimată oricând de către titular, indiferent de termenul de valabilitate al actualului act de identitate.
MAI estimează că, până la finalizarea extinderii emiterii la nivel național a cărții electronice de identitate, termenul de soluționare a cererii și eliberarea C.E.I. va avea, în medie, un interval de 10 zile. După operaționalizarea C.E.I. la nivelul întregii țări, perioada de așteptare pentru eliberarea documentului electronic de identitate va fi diminuată.
Costurile pentru eliberarea CEI
Prima Carte Electronică de Identitate se eliberează gratuit pentru cetățenii români începând cu vârsta de 14 ani, în limita fondurilor asigurate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Ulterior, pentru solicitarea eliberării altei Cărți Electronice de Identitate, cetățeanul va achita o taxă în valoare de 67 de lei. De asemenea, pentru eliberarea Cărții de Identitate Simple (CIS), solicitantul va achita o taxă în valoare de 38 de lei.
Beneficiile CEI
Principalele beneficii ale Cărții Electronice de Identitate includ:
- Dimensiune standardizată, similară cardurilor bancare, conform normelor europene;
- Elemente avansate de securitate, care asigură protecție împotriva falsificării și a furtului de identitate;
- Posibilitatea utilizării ca document de călătorie;
- Acces facil la servicii electronice și posibilitatea utilizării pentru semnătura electronică.
Disponibilitatea CEI la nivel național
Conform MAI, în următoarele două luni, CEI va fi disponibilă la nivel național, prin serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor. Din luna iunie 2025, copiii sub 14 ani vor putea obține Cartea Electronică de Identitate, care va fi utilizată ca document de călătorie, precum și pentru stabilirea identității în cadrul unor proceduri administrative. Începând cu 20 mai 2025, se vor elibera și Cărți de Identitate Simple (CIS), care nu conțin suport electronic de stocare.
Pe 13 martie, Marcel Ciolacu a menționat că noile cărți electronice de identitate vor conține informații legate de sexul persoanei, care nu poate fi decât feminin sau masculin, și nu de „gen”.
