Campania Prezidențială 2025: Cheltuieli Fără Precedent în Prima Rundă. Care au fost Fondurile lui George Simion și Nicușor Dan?

Daniel
Moderator Daniel
6 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

Campania Prezidențială 2025: Cheltuieli Fără Precedent în Prima Rundă

Alegerile prezidențiale din anul 2025 au stabilit un record în ceea ce privește veniturile și cheltuielile raportate de candidați, conform unei analize Expert Forum. Cei care au intrat în turul al doilea – George Simion și Nicușor Dan – au raportat cheltuieli de câte 20 de milioane de lei fiecare. Cel mai mare buget a fost, de departe, cel de care a beneficiat campania lui Crin Antonescu, candidatul coaliției, cu 80 de milioane de lei.

Candidații au strâns 180 de milioane de lei și au cheltuit 144 de milioane de lei în timpul campaniei pentru turul I al alegerilor prezidențiale din 2025. Potrivit experților electorali, aceste alegeri sunt cele în care competitorii „au declarat cele mai mari venituri și cheltuieli de până acum”, fiind catalogate drept „cele mai scumpe alegeri prezidențiale”. Spre comparație, pentru primul tur din 2024, veniturile au fost de aproximativ 110 milioane de lei, iar cheltuielile au ajuns la 88 de milioane de lei.

Expert Forum subliniază că „public putem vedea doar câți bani au declarat competitorii, nu și cine este donatorul sau persoana/entitatea care a furnizat un împrumut candidatului sau partidului. Aceste raportări ar trebui să includă sursa venitului (numele donatorului sau a persoanei/entității care a acordat un împrumut), peste anumite valori”.

Bugetele de Campanie

Crin Antonescu, reprezentantul coaliției PSD-PNL-UDMR, a avut un buget de campanie de 80 de milioane de lei, din care a declarat cheltuieli de 64.4 milioane de lei. Mare parte din această sumă a fost alocată promovării pe TV sau în mediul online (52 de milioane de lei). PSD a fost principalul finanțator al campaniei lui Antonescu, contribuind cu 76.4 milioane de lei, în timp ce UDMR și PNL au contribuit cu 2.4, respectiv 2 milioane de lei.

Publicitate
Ad Image

George Simion, câștigătorul turului I, a avut venituri de 38.94 milioane de lei, provenite din AUR și contribuții personale. AUR a finanțat campania lui Simion cu 26.9 milioane de lei, iar cheltuielile au fost de 20.12 milioane de lei, cea mai mare parte fiind alocată promovării în mediul online (12 milioane de lei).

Nicușor Dan, contracandidatul lui George Simion în turul al doilea, a cheltuit 20.39 milioane de lei, dintr-un buget de 20.43 milioane de lei. Bugetul lui Dan a provenit din împrumuturi, iar 15 milioane de lei au fost alocate promovării online.

Alte Candidați și Cheltuieli

Victor Ponta a avut un buget de campanie de 34.62 milioane de lei, din care a cheltuit 34.58 milioane de lei. De asemenea, cea mai mare parte din cheltuieli, 21 de milioane de lei, a fost destinată promovării în mediul online. Ponta va putea deconta suma cheltuită, deoarece a trecut de pragul de 3% (a fost votat de 13% dintre românii care s-au prezentat la vot).

Există, însă, candidați care nu își vor mai putea recupera cheltuielile din bugetul statului, din cauza rezultatelor obținute în turul I, având sub pragul de 3%. Aceștia sunt: Lavinia Șandru (cheltuieli de 2.8 milioane de lei), Daniel Funeriu (257.000 de lei), John Ion Banu Muscel (465.000 de lei), Christian Terheș (200.000 de lei) și Silviu Predoiu (40.000 de lei).

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *