CFR Călători în criză: Directorul avertizează asupra riscului de insolvență

Daniel
Moderator Daniel
9 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

CFR Călători în criză: Directorul avertizează asupra riscului de insolvență

Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, a declarat că compania nu va intra în faliment și nu va opri traficul, însă a avertizat că există un risc semnificativ de incapacitate de plată pentru datoriile acumulate la furnizori, ceea ce ar putea duce la neprimirea serviciilor necesare. Preoteasa a subliniat că salariile angajaților nu vor întârzia, cu riscul de a nu mai putea plăti alte cheltuieli.

„În primul rând, CFR Călători nu va intra în faliment, nu va opri traficul. Dacă se citea foarte atent materialul, se spunea că există posibilitatea de a intra în incapacitate de plată, nu s-a spus că va intra sau nu. Am primit o notificare de la furnizorul de motorină cu o datorie de aproape 100 de milioane de lei, care ne anunța că nu ne va mai livra motorina. În aceste condiții, singura variantă de a circula pe diesel nu mai există. De aceea am spus că există posibilitatea de a se opri o parte din trafic”, a declarat Preoteasa într-o conferință de presă.

El a explicat că Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) trebuia să transmită CFR Călători un act adițional pentru compensația unitară indexată cu rata inflației încă de la începutul anului. „Ni s-a alocat prin bugetul de stat, 2.135.000.000 lei, dar nu au fost la nivelul execuției. Compensația unitară de 33 de lei este aceeași ca în 2022, în condițiile în care costurile cu energia electrică și motorina aproape s-au dublat”, a adăugat el.

Preoteasa a menționat cheltuielile lunare ale CFR Călători, care se ridică la 365 de milioane de lei. Acestea includ: 60 de milioane de lei pentru taxa de utilizare a infrastructurii, 80 de milioane de lei pentru ANAF, 40 de milioane de lei pentru energie, 80 de milioane de lei pentru salariile nete și 30 de milioane de lei pentru motorină. „Suma care ne vine de la ARF este de 135 de milioane, ceea ce nu acoperă cheltuielile”, a precizat el.

Publicitate
Ad Image

Preoteasa a subliniat că, fără semnarea actului adițional pentru compensația de 47,4 lei, riscul de incapacitate de plată este foarte mare, iar furnizorii ar putea să nu mai livreze serviciile necesare. „Sper că nu se va întâmpla. Am depus toată documentația necesară pentru a dovedi că nu este adevărat ceea ce s-a spus despre risipă la CFR Călători”, a afirmat el.

De asemenea, el a explicat că compensația asigură 55% din costurile CFR Călători, comparativ cu 80% din costuri pentru operatorii privați. „Dacă nu se va înțelege necesitatea de a avea bani pentru a funcționa, nu noi vom opri traficul. Este suficient ca electrificarea să ne restricționeze accesul din cauza datoriilor”, a adăugat Preoteasa.

Pentru a asigura continuarea activității, Preoteasa a propus trei variante: plata compensației la nivelul necesar, creșterea prețului biletelor sau reducerea numărului de trenuri în funcție de compensație. „Voi asigura că nu voi da afară pe nimeni înainte de a avea claritate asupra situației”, a conchis el.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *