China respinge livrările de avioane Boeing din SUA din cauza tarifelor impuse de Trump
China a returnat în SUA două avioane Boeing pregătite pentru livrare către companii chineze, iar o a treia aeronavă este deja în proces de returnare, conform declarațiilor lui Kelly Ortberg, directorul executiv al companiei. Această măsură survine în contextul intensificării tensiunilor comerciale dintre cele două mari puteri economice.
Ortberg a menționat că alte 50 de aeronave erau programate pentru livrare în China în acest an, dar clienții chinezi au anunțat că nu le vor mai accepta. Statele Unite au impus tarife de 145% pe importurile din China, iar Beijingul a răspuns cu taxe de 125% pe produsele americane. În acest climat tensionat, Ortberg a subliniat că „China a încetat, de fapt, să mai primească livrările de aeronave din cauza contextului tarifar”.
Boeing este cel mai mare exportator american, având 70% din vânzările de avioane comerciale realizate în afara SUA. În urma deciziei Chinei, compania caută soluții pentru cele 41 de avioane deja construite, dar nelivrate. Ortberg a explicat că „există o cerere mare din partea altor companii aeriene”, iar alte nouă aeronave care nu au intrat încă în producție ar putea fi redirecționate. „Nu vom continua să construim avioane pentru clienți care nu le vor primi”, a adăugat el.
De asemenea, Ortberg a menționat că Boeing este în contact zilnic cu administrația Trump în legătură cu acest conflict comercial, având discuții cu secretari de cabinet și chiar cu președintele. Oficialii americani sunt optimiști, secretarul Trezoreriei, Scott Bessent, afirmând că există „o oportunitate incredibilă” pentru un acord comercial major, dacă China va reduce dependența de exporturile manufacturate.
Impactul tensiunilor comerciale nu se limitează doar la granița chineză. Ortberg a explicat că și alte verigi din lanțul de aprovizionare Boeing sunt afectate, în special în Japonia și Italia, unde au fost introduse tarife universale de 10%. Boeing a raportat pierderi mai mici în primul trimestru al anului, pe fondul unei producții ușor crescute. În 2024, compania a fost afectată de mai multe crize și de o grevă masivă a circa 30.000 de muncitori din fabricile americane. Planurile pentru 2025 includ creșterea producției modelului 737 MAX la 38 de unități pe lună, o mișcare esențială într-o piață globală imprevizibilă.
