Cine sunt adevărații vinovați de accidentele din România? Statisticile oficiale din ultimul deceniu dezvăluie adevărul surprinzător.

Moderator
3 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

Cine sunt adevărații vinovați de accidentele din România?

Contrar percepției generalizate că tinerii teribiliști sunt cei mai periculoși în trafic, statisticile oficiale arată că adulții cu vârste cuprinse între 25 și 44 de ani sunt cei mai implicați în accidente rutiere. Analiza Ministerului Afacerilor Interne, bazată pe datele din perioada 2015-2024, confirmă această tendință.

Adulții între 25 și 44 de ani, cei mai frecvent implicați în accidente

Conform documentului, șoferii din categoria de vârstă 25-44 de ani se află constant pe primul loc în topul accidentelor rutiere grave. În 2015, au fost raportate 5.220 de accidente grave cauzate de această grupă de vârstă, iar în 2024 numărul a scăzut la 1.959. De asemenea, aceștia generează cel mai mare volum de accidente ușoare, depășind 12.000 de evenimente anual.

În comparație, șoferii tineri, cu vârsta sub 24 de ani, au fost implicați în 1.028 de accidente grave în 2024, iar cei de peste 65 de ani au fost responsabili pentru 720 de accidente grave.

Definiția accidentelor rutiere

Potrivit documentului oficial, un „accident rutier grav” este definit ca un eveniment soldat cu cel puțin un rănit grav sau o persoană decedată, în timp ce un „accident ușor” se referă la cazurile soldate cu răniți ușor.

Publicitate
Ad Image

Legislație nouă pentru siguranța rutieră

În perioada 2019-2025, Ministerul Afacerilor Interne a inițiat modificări legislative pentru a adapta normele la realitățile actuale. Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 84/2024 vizează utilizarea informațiilor din sistemele de monitorizare a traficului pentru gestionarea circulației și aplicarea sancțiunilor. Noul cadru legal permite implicarea societății civile în semnalarea abaterilor grave de la regulile de circulație.

Sistemul e-SIGUR și monitorizarea traficului

Legea nr. 383/2022 a instituit sistemul național integrat de monitorizare a traficului, e-SIGUR, conectat la centrele de management al traficului. Acesta primește informații de la echipamentele Poliției Române amplasate pe drumurile din toate categoriile. Poliția Română a dezvoltat o aplicație informatică care colectează automat semnalările privind depășirea vitezei maxime admise.

Proiecte educaționale și finanțare europeană

Direcția Rutieră a derulat trei proiecte financiare din fonduri europene, inclusiv unul dedicat educației rutiere. Începând din decembrie 2024, MAI utilizează o caravană educațională pentru a conștientiza pericolele din trafic, echipată cu simulator de conducere și aplicații interactive pentru participanți.

Identificarea zonelor periculoase

Inspectoratul General al Poliției Române folosește Sistemul de Informații Geografice (GIS) pentru a analiza datele accidentelor și a identifica „hotspoturile” – zonele cu risc crescut. Concluziile sunt transmise structurilor teritoriale pentru implementarea de măsuri specifice. Poliția organizează acțiuni tematice naționale, în colaborare cu administrațiile locale, pentru îmbunătățirea infrastructurii destinate pietonilor și bicicliștilor.

Aceste măsuri sunt esențiale pentru reducerea accidentelor rutiere și îmbunătățirea siguranței în trafic. Concluziile analizei subliniază necesitatea unor acțiuni bine coordonate pentru a aborda problemele de siguranță rutieră din România.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *