Cinematografele din America cer o prelungire a perioadei de premieră pentru filme
Patronii cinematografelor americane solicită menținerea regimului de exclusivitate asupra filmelor pentru o perioadă mai lungă, cel puțin 45 de zile înainte de a deveni disponibile pe platforme de streaming. Michael O’Leary, directorul Cinema United, cea mai mare asociație a proprietarilor de săli de proiecții din Statele Unite, a declarat acest lucru la salonul CinemaCon 2025, organizat în Las Vegas.
O’Leary a subliniat că „percepția că totul va fi disponibil pe diverse platforme în câteva săptămâni compromite durabilitatea întregii industrii și are un impact negativ asupra frecvenței cu care spectatorii merg la cinematograf.” Cinematografele americane nu și-au revenit complet după pandemia de COVID-19, care a determinat mulți oameni să își piardă obiceiul de a merge la cinema, din cauza închiderii sălilor de proiecție.
Politica marilor studiouri, care a redus timpul de așteptare pentru vizionarea filmelor în streaming, a agravat această situație. Încasările anuale din box-office-ul nord-american depășeau cu regularitate 11 miliarde de dolari în anii 2010, însă, începând din 2020, acestea nu au trecut niciodată de pragul de 9 miliarde de dolari pe an. În trecut, cinematografele beneficiau de un regim de exclusivitate de 90 de zile înainte ca un film să devină disponibil pe platformele de streaming.
Michael O’Leary a recunoscut că „acea epocă a trecut”, dar a sugerat că Statele Unite ar putea învăța din legislațiile altor țări, precum Franța, unde box-office-ul cinematografic s-a redresat datorită unei perioade de difuzare exclusivă mai lungi în cinematografe. În Franța, „cronologia media” este apărată cu înverșunare de reprezentanții industriei cinematografice, care stipulează că posturile de televiziune și platformele de streaming trebuie să aștepte mai multe luni între lansarea în cinematografe a unui film și difuzarea acestuia pe canalele alternative.
Perioada exactă de așteptare depinde de contribuția financiară a fiecărui difuzor la finanțarea producției cinematografice franceze: cu cât contribuția este mai mare, cu atât intervalul de așteptare este mai scurt. Canal+, marele finanțator al cinematografiei franceze, are prioritate și trebuie să aștepte șase luni înainte de a difuza un film după lansarea acestuia în cinematografe. Disney+, care a devenit recent platforma de streaming prioritară, trebuie, de asemenea, să aștepte nouă luni, după ce a acceptat să își crească investițiile în producția franceză.
