Reguli privind cârligul de remorcare în România
Legislația rutieră actualizată din România permite șoferilor să monteze un cârlig de remorcare, chiar dacă nu îl utilizează activ pentru tractare. Posesorii unui permis de conducere de Categoria B, pentru vehicule de până în 3,5 tone, pot tracta o remorcă sau o rulotă, cu condiția ca greutatea acesteia să nu depășească 750 de kilograme. Întregul ansamblu format din vehicul și remorcă nu trebuie să depășească 3.500 de kilograme.
Există, de asemenea, posibilitatea de a tracta rulote sau remorci mai grele, sub 4.250 kg, însă șoferii trebuie să urmeze un curs de pregătire. Dacă masa totală a ansamblului depășește 4.250 kg, este necesară obținerea permisului de Categoria BE.
Reguli generale pentru utilizarea cârligului de remorcare
Printre regulile importante de respectat se numără: compatibilitatea și omologarea elementelor de cuplare, capacitatea ansamblului de a realiza raza minimă de virare, respectarea limitelor legale privind dimensiunile vehiculului și compatibilitatea sistemelor de frânare și iluminare. De asemenea, vehiculele din ansamblu nu trebuie să se atingă în timpul manevrelor.
Legislația europeană privind cârligul de remorcare
În Uniunea Europeană, circulația vehiculelor cu cârlig de remorcare atașat este, în general, permisă, chiar dacă nu remorchează nimic. Totuși, fiecare stat are propriile reglementări. De exemplu, Bulgaria și Ungaria nu restricționează utilizarea cârligului de remorcare. În Germania și Austria, utilizarea unui cârlig de remorcare este permisă, cu condiția ca acesta să nu blocheze numărul de înmatriculare sau luminile. În caz de accident, asigurările pot considera că daunele au fost agravate de cârlig, iar șoferul ar putea fi responsabil pentru costuri.
Recomandări pentru șoferi
Se recomandă demontarea cârligului de remorcare atunci când nu este utilizat, pentru a evita potențiale daune altor vehicule, mai ales în timpul manevrelor de parcare.
În concluzie, cunoașterea reglementărilor privind utilizarea cârligului de remorcare este esențială pentru șoferii care călătoresc în afaceri sau în vacanță, pentru a evita contravențiile și a asigura siguranța pe drumurile publice.
