Conflictul comercial generat de Donald Trump și impactul asupra industriei aviatice: De ce Boeing ar putea fi mai afectat decât adversarul său Airbus

Daniel
Moderator Daniel
7 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

Conflictul comercial generat de Donald Trump și impactul asupra industriei aviatice

Războiul comercial al lui Donald Trump, care impune taxe vamale ridicate, ar putea deveni un coșmar pentru constructorul american de avioane Boeing, care riscă să sufere mai mult decât rivalul său european Airbus. Washingtonul a impus importurilor din Canada și Mexic un tarif de 25%, precum și o taxă de 20% pentru mărfurile din China, care sunt cei mai mari trei parteneri comerciali ai Statelor Unite. Aceștia au ripostat cu contramăsuri.

Sectorul aviației, care se bazează în mare măsură pe lanțurile internaționale de aprovizionare, va fi afectat, iar Boeing va avea dificultăți mai mari decât Airbus în a transfera orice creștere a prețurilor. Aceasta riscă să piardă pe piața chineză, aflată în creștere rapidă. „Boeing va absorbi probabil aceste costuri materiale suplimentare, ceea ce va duce la creșterea cheltuielilor de producție și la reducerea marjelor de profit pe aeronavă”, a declarat Wouter Dewulf, economist în domeniul transportului aerian la Universitatea din Anvers, Belgia.

Taxele vamale se adaugă la lista tot mai lungă de probleme ale Boeing, inclusiv probleme de siguranță și greve care au făcut ca compania să piardă aproape 1 miliard de dolari pe lună în 2024. Trump a anunțat un plan de a impune o taxă vamală de 25% asupra bunurilor din Uniunea Europeană, afirmând că aceasta a fost formată „pentru a înșela Statele Unite”. De asemenea, el a amenințat cu tarife pentru aluminiu și oțel, componente esențiale ale aeronavelor. Bruxelles-ul a răspuns că este pregătit să riposteze cu o combinație de cote și tarife sau restricții privind investițiile străine.

„Dacă administrația Trump impune un tarif de 10% până la 25% pentru aeronavele importate, acest lucru ar putea determina o creștere substanțială a prețurilor Airbus”, a spus Dewulf. Ca răspuns, Europa ar riposta probabil, făcând aeronavele Boeing și mai scumpe pe piețe-cheie precum Europa. Airbus ar fi, de asemenea, parțial protejată de tarife, având instalații în Alabama, Mississippi și Florida, pe când Boeing nu produce în UE.

Publicitate
Ad Image

În ultima săptămână, prețul acțiunilor Boeing a scăzut cu 6,5%, în timp ce cel al Airbus a crescut cu 3%. Sectorul aviației din SUA a avertizat Casa Albă cu privire la impactul tarifelor. „Acordurile comerciale încheiate timp de decenii au permis un comerț robust în domeniul aviației civile și al apărării, care a dus la o balanță comercială pozitivă în creștere vertiginoasă în ultimii 40 de ani”, a declarat Dak Hardwick, vicepreședinte pentru afaceri internaționale la Asociația industriilor aerospațiale din SUA. „Tarifele pentru Canada și Mexic ar putea schimba această traiectorie pozitivă”, a adăugat el.

General Aviation Manufacturers Association, un lobby care reprezintă industria avioanelor private, a criticat, de asemenea, războiul comercial, afirmând că „tarifele ar afecta lanțul de aprovizionare global complicat și foarte complex care poate dura ani de zile pentru a fi stabilit”. Expertul aerospațial Jerrold Lundquist a menționat că „un Boeing 737 are aproximativ 2.000 de piese care provin de la 700 de furnizori diferiți”. Aceste piese „trec frecvent frontierele internaționale de mai multe ori”, iar acest proces ar putea costa timp și bani în plus.

Impactul asupra vânzărilor pe piața chineză, aflată în creștere rapidă, este, de asemenea, semnificativ. „Cea mai mare victimă va fi probabil Boeing, mai ales că cele mai mari patru companii aeriene din China își vor îndrepta atenția către aeronavele produse pe plan intern (COMAC) și către Airbus”, a adăugat Dewulf. „Nici eu nu văd China sporindu-și achizițiile de Boeing în viitorul apropiat. Această situație ar putea reprezenta o oportunitate pentru Airbus de a-și extinde cota de piață în China, în special în segmentul avioanelor cu fuselaj larg, cu aeronave precum A330 și A350.”

În ceea ce privește impactul potențialelor tarife impuse de Trump, CEO-ul Airbus, Guillaume Faury, a declarat că firma sa ar putea prioritiza livrările către clienții din afara SUA. „Evaluăm în permanență modul optim de alocare a producției și livrărilor ca răspuns la condițiile de piață în schimbare”, a afirmat un purtător de cuvânt al Airbus. Boeing nu a răspuns la o cerere de comentarii.

Nu doar Boeing și Airbus ar putea fi afectate de un război comercial între UE și SUA. „Este clar că cea mai importantă victimă din Europa va fi Ryanair, care va primi aproximativ 30 de aeronave Boeing 737 MAX suplimentare în lunile următoare și anul viitor”, a declarat Dewulf, estimând că transportatorul s-ar confrunta cu aproximativ 500 de milioane de euro în taxe de import. LOT din Polonia, Lufthansa din Germania și compania TUI au, de asemenea, comenzi pentru aeronave Boeing, dar sunt mai puțin dependente de producătorul american de avioane decât Ryanair.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *