Conflictul privind despăgubirile călătorilor pentru zboruri întârziate pune frână reformelor din UE, cu Germania în fruntea contestatarilor
O tentativă de relansare a actualizării sistemului UE de compensare a pasagerilor curselor aeriene pentru zborurile întârziate sau anulate se confruntă cu obstacole generate de un grup de țări condus de Germania. Președinția poloneză a Consiliului spera să avanseze cu acest dosar, care se află într-o stare de stagnare din 2013. Cu toate acestea, un text negociat în ultimele luni nu a obținut suficient sprijin în timpul reuniunii ambasadorilor UE recent.
Compensațiile actuale pentru pasageri
În prezent, pasagerii primesc compensații cuprinse între 250 și 600 de euro, în funcție de distanța parcursă, dacă ajung la destinație cu trei ore sau mai mult peste ora prevăzută inițial. Companiile aeriene s-au plâns de mult timp că acest prag de trei ore le oferă prea puțin timp pentru a rezolva problemele fără a suporta costuri mari de compensare.
În 2013, Comisia Europeană a propus creșterea pragului minim de întârziere pentru a acorda compensații la cinci ore pentru toate zborurile din UE sau la nouă ore pentru zborurile între 3.500 km și 6.000 km. Parlamentul European a adoptat poziția sa pe acest dosar în 2014, dar statele membre nu au făcut progrese semnificative de peste un deceniu.
Propunerea Poloniei
Președinția poloneză a propus creșterea pragului minim de întârziere necesar pentru ca pasagerii să primească compensații la patru ore pentru zborurile de până la 3.500 km sau în interiorul UE și la șase ore pentru zborurile mai lungi de 3.500 km. Cu toate acestea, Berlinul a reușit să formeze o coaliție de țări care doresc menținerea pragului actual de întârziere și plafonarea sumelor care pot fi acordate la 300 de euro.
Varșovia caută acum să ajungă la un acord cu unele țări sceptice, precum Spania, pentru a obține sprijin suficient pentru un text revizuit la următoarea reuniune a ambasadorilor din 4 iunie și la Consiliul Transporturi din 5 iunie. Totuși, având în vedere că pragul pentru compensare se află în centrul disputei, unii diplomați consideră că va fi dificil să se ajungă la un compromis.
Îngrijorările companiilor aeriene
Companiile aeriene și-au exprimat îngrijorarea că noul blocaj va duce din nou la moartea unei reforme așteptate de mult timp. Reprezentanții grupului de lobby A4E (Airlines for Europe) au subliniat că statele membre ar trebui să profite de oportunitatea actuală pentru a adopta o reformă semnificativă, îmbunătățind astfel experiența de zbor pentru milioane de europeni.
Analiza A4E asupra datelor Eurocontrol arată că noile praguri de întârziere de cinci și nouă ore ar ajuta 70% dintre zborurile care pot fi salvate, oferind pasagerilor claritate și opțiuni reale pentru continuarea călătoriei. În contrast, o coaliție de organizații pentru drepturile consumatorilor consideră că pragul de trei ore este „o piatră de temelie a protecției pasagerilor”, iar extinderea acestuia ar reprezenta „un regres inacceptabil față de nivelul actual de protecție”.
