Controversa „Fetița Napalm”
Agenţia americană de presă Associated Press a anunţat că va continua să atribuie celebra imagine a „Napalm Girl” (fata napalm) fotografului Nick Ut, în ciuda „întrebărilor importante” apărute după lansarea unui documentar. Fotografia alb-negru, care o arată pe o fetiță vietnameză grav arsă alergând goală pe un drum după un bombardament cu napalm în Trang Bang, Vietnam, în 1972, a avut un impact semnificativ asupra percepției globale asupra Războiului din Vietnam și rămâne un simbol al ororilor acestuia, mai bine de 50 de ani mai târziu.
Nick Ut, fotograf american de origine vietnameză, a câştigat un premiu Pulitzer și un premiu World Press Photo pentru această imagine emblematică. Kim Phuc Phan Thi, cunoscută sub numele de „fata napalm”, este acum canadiancă și continuă să depună mărturie despre experiențele sale din acea perioadă. În ianuarie, un documentar prezentat la Festivalul american de film Sundance, intitulat „The Stringer”, a atribuit fotografia unui jurnalist independent vietnamez, Nguyen Thanh Nghe.
După o anchetă care a durat aproape un an, Associated Press a publicat un raport de 97 de pagini, concluzionând că „nu există dovezi definitive” pentru a schimba atribuirea acestei fotografii. Analiza vizuală detaliată, interviurile cu martorii și examinarea altor fotografii realizate pe 8 iunie 1972 sugerează că Ut ar fi fost cel care a realizat fotografia. Totuși, în raportul agenției se subliniază că ancheta a ridicat „întrebări importante” la care ar putea să nu existe răspunsuri, având în vedere că au trecut cinci decenii și multe dintre persoanele implicate au decedat.
Agenţia a notat că este „probabil”, conform anchetei, ca fotografia să fi fost făcută cu un aparat Pentax, în timp ce Nick Ut a declarat în interviuri că a folosit două aparate Leica și două Nikon în acea zi. De asemenea, se menționează că povestea susține că Ut a realizat fotografia cu un aparat Leica, dar ancheta AP a arătat că acest lucru era foarte puțin probabil. Nick Ut folosea și alte aparate, inclusiv Pentax-uri moștenite de la fratele său decedat.
În documentarul „The Stringer”, Carl Robinson, pe atunci editor foto în Saigon pentru AP, afirmă că a mințit și a schimbat legenda imaginii la ordinul editorului său, Horst Faas. Nguyen Thanh Nghe susține că el este cel care a realizat fotografia. Totuși, agenţia a concluzionat că „nu există nicio dovadă” că Nguyen a făcut fotografia, dar a menționat că rămâne deschisă la posibilitatea ca Ut să nu fi realizat-o.
