Criza avioanelor F/A-XX: Marina SUA în fața provocărilor administrației Trump
Marina și Congresul Statelor Unite se confruntă cu guvernul condus de președintele Donald Trump în încercarea de a continua contractul pentru un nou avion de vânătoare de generație următoare. Conflictul se axează pe programul F/A-XX, destinat să înlocuiască flota învechită de avioane F/A-18 Super Hornet cu aeronave noi, de tip „invizibil”, care ar trebui să devină disponibile în deceniul 2030.
Marina militară a dorit să anunțe, încă din martie, compania câștigătoare a contractului în valoare de sute de miliarde de dolari, care va fi încasată pe întreaga durată de viață a noilor aeronave. Totuși, unele oficiali de la Pentagon încearcă să întârzie programul cu până la trei ani, invocând preocupări legate de capacitatea tehnică și de producție.
Întârzierea ar putea avea consecințe grave pentru marina militară, privând-o de un avion de vânătoare modern, capabil să efectueze misiuni de pe portavioane în anii 2030 și ulterior. Aceasta ar submina capacitatea flotei militare americane de a proiecta forță în medii disputate, mai ales în contextul competiției cu China, care a testat avioane avansate precum J-50 și J-36, pe care le consideră din generația a 6-a.
Probleme de finanțare și posibile întârzieri
Disputa privind finanțarea programului F/A-XX evidențiază probleme mai ample legate de viitorul aviației navale și de rolul portavioanelor. Un oficial american a avertizat că „America nu va putea face mare lucru cu portavioanele peste 30 de ani, dacă nu investește într-un avion de vânătoare din generația următoare pentru marina militară”. Deciziile rapide, raza de acțiune extinsă și integrarea cu sisteme autonome sunt esențiale pentru viitorul luptelor aeriene.
Guvernul lui Trump caută să revizuiască modul de achiziție a produselor Pentagonului, iar Elon Musk, consilierul președintelui, a numit avioanele de vânătoare cu echipaj „depășite”, în favoarea dronelor. Totuși, experții din domeniul apărării avertizează că sistemele de bruiaj inamice pot depăși vehiculele aeriene autonome, justificând astfel necesitatea echipajelor umane.
Reducerea finanțării și reacția Congresului
În prezent, US Navy dispune de aproximativ 128 de avioane F/A-18, utilizate din mijlocul anilor 1990. Biroul de evaluare a costurilor din cadrul Ministerului Apărării intenționează să taie finanțarea pentru dezvoltarea avioanelor din generația următoare, realocând 454 de milioane de dolari către alte programe. Această informație provine de la manageri de nivel înalt din industrie și un asistent din Congres.
Pentagonul se pregătește, de asemenea, să ceară Congresului să nu aloce 500 de milioane de dolari pentru programul F/A-XX, sumă inclusă într-un proiect de lege pentru accelerarea dezvoltării noilor avioane de vânătoare. Aceste reduceri de finanțare și posibilele întârzieri nu au fost semnalate până acum și au determinat marina militară și membri importanți ai Congresului să reacționeze vehement.
Oficialii din domeniu au avertizat că astfel de decizii ar putea duce la anularea efectivă a programului F/A-XX în versiunea curentă, din cauza expirării contractelor și prețurilor. Pentagonul ar putea să își modifice poziția față de aceste eforturi și să adopte liniile directoare ale Congresului în ceea ce privește finanțarea.
