Daniel David dezvăluie motivele pentru care universitățile românești nu se regăsesc în clasamentele internaționale: Organizația este cheia!
Ministrul Educaţiei şi Cercetării, Daniel David, afirmă că mitul privind numărul prea mare de studenţi şi de doctori în România nu reflectă realitatea. Conform ministrului, universităţile româneşti nu se află în topurile internaţionale din cauza formelor de organizare actuale. El subliniază că un sistem de învăţământ superior bine funcţional ar trebui să producă absolvenţi competenţi, capabili să se integreze pe piaţa muncii, iar cei care finalizează studii de masterat sau doctorat să contribuie la dezvoltarea acesteia.
„Adevărul este că avem prea puţini absolvenţi de studii superioare şi prea puţini doctori de calitate,” a declarat David, evidenţiind că percepţia asupra numărului de studenţi şi titluri de doctor este eronată. El a precizat că universităţile sunt afectate de o reformă comunistă din mijlocul secolului trecut, care nu mai este adecvată contextului actual.
Ministrul a declarat că, prin reorganizarea sistemului, România ar putea plasa universităţile sale în topuri internaţionale. „Bucureştiul ar fi în top 300, Clujul şi Iaşiul ar fi în aceeaşi poziţie dacă am proiecta marile universităţi metropolitane,” a explicat el. David a adăugat că actuala structură a universităţilor nu permite obţinerea unei poziţii favorabile în clasamentele internaţionale, precum cele de tip Top 500.
„Este necesar să încurajăm concentrările academice de jos în sus, cu susţinere financiară, dar şi universităţile comprehensive,” a mai spus David. El a menţionat că nu există universităţi de performanţă fără o componentă bio-medicală sau de tehnologie şi inginerie, subliniind că România trebuie să depăşească structura distorsionată creată de reforma din 1948.
În plus, David a subliniat importanţa definirii misiunii universităţilor, fie că se concentrează pe educaţie, educaţie şi cercetare, sau pe cercetare ca element-cheie. Universităţile vor fi evaluate, iar acestea au fost solicitate să transmită misiunile asumate, ceea ce va permite realizarea de schimbări în funcţie de această misiune, astfel încât cadrele universitare să îşi poată alege traiectoriile profesionale corespunzătoare.
