Schimbare de Paradigmă în Învățământul Liceal
Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat o reformă a programelor școlare pentru învățământul liceal, menționând că aceasta este o schimbare de paradigmă menită să diminueze analfabetismul funcțional, considerat un risc de securitate națională.
Competențe Cheie Vizate
Programele școlare propuse vizează formarea a opt competențe-cheie:
- competențe de limbă/comunicare (alfabetizare);
- competențe multilingvistice;
- competențe STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică);
- competențe digitale;
- competențe de viață (personale/sociale/de a învăța să învățăm);
- competențe civice, juridice și de mediu;
- competențe antreprenoriale;
- competențe de expresie și sensibilitate culturală.
Reforma Curriculumului Liceal
Daniel David a precizat că primul pas în reforma curriculumului liceal a fost adoptarea planurilor-cadru, care stabilesc reperele disciplinare și de timp în raport cu profilul așteptat al absolventului, în două variante: standard și alternativă.
În cadrul discuțiilor despre aceste planuri, s-a căutat un echilibru între disciplinele legate de științe și religie și între cele dedicate culturii naționale și pregătirii pentru viață. Varianta alternativă oferă mai multă libertate în personalizarea educației la nivelul școlii și al elevilor.
Impactul Asupra Analfabetismului Funcțional
Ministrul Educației consideră că elaborarea programelor școlare este fundamentală pentru atingerea obiectivelor educaționale, având un impact semnificativ asupra alfabetizării funcționale. Aceasta se referă la incapacitatea de a utiliza competențele de nivel liceal în activități specifice și integrarea deficitară pe piața muncii.
Proiectul a beneficiat de contribuția a peste 1.500 de specialiști, care au colaborat pentru a propune conținuturi relevante și eficiente, adaptate la nevoile actuale ale elevilor și ale pieței muncii.
Următorii Pași
După aprobarea programelor școlare, urmează elaborarea manualelor și formarea profesorilor pentru implementarea acestui nou curriculum, cu metode moderne. Se estimează că reformele vor fi implementate începând cu anul școlar 2026-2027, având ca scop reducerea drastică a analfabetismului funcțional.
Concluzie
Prin aceste reforme, Ministerul Educației își propune să asigure o educație de calitate, adaptată la cerințele actuale, contribuind astfel la securitatea națională prin diminuarea analfabetismului funcțional.
