Educația, subfinanțată de mulți ani, necesită reinvestiții
Daniel David a declarat că se realizează analize privind posibilitatea reducerii cheltuielilor în sistemul educațional, însă a subliniat că educația este deja subfinanțată de mulți ani. El a accentuat că fondurile care ar putea fi economisite trebuie să fie reinvestite în educație și cercetare.
„Da, avem lucruri de eficientizat în zona educaţiei şi cercetării, dar, în acelaşi timp, ce reuşim să eficientizăm, va trebui să întoarcem tot în sistemul de educaţie şi cercetare, care are o subfinanţare cronică de foarte mulţi ani. Este important să ne asumăm faptul că, deși acum este o situaţie economico-financiară complicată, trebuie să atingem, în patru sau cinci ani, ceea ce am promis în legi, în Legea educaţiei şi în Legea cercetării, acele procente din PIB pentru cercetare şi educaţie”, a afirmat David.
Referitor la posibilitatea majorării normei didactice ca măsură pentru reducerea deficitului bugetar, David a precizat că această idee a fost discutată de mai mult timp, dar orice ajustare trebuie să fie corelată cu standardele europene. „Trebuie să ne raportăm la setul de bune practici europene şi să vedem cum stăm cu numărul de ore acolo, inclusiv în prisma veniturilor. Dacă avem prea multe ore faţă de media europeană, putem să scădem. Dacă avem prea puţine, putem discuta creşterea”, a explicat el.
În ceea ce priveşte renunţarea la profesorii plătiţi cu ora, David a subliniat că nu este posibil să se renunţe la cadrele didactice acolo unde este necesară acoperirea orelor prevăzute în programa şcolară. „Depinde câte ore sunt, depinde dacă ne permitem să renunţăm la acei profesori. Este foarte important ca orice modificare să nu afecteze calitatea procesului educaţional”, a conchis ministrul Educației.
