Economia răsfățului: un fenomen rezilient
„Economia răsfățului” se referă la micile cadouri pe care oamenii și le fac pentru a-și îmbunătăți starea de spirit. Acest concept, cunoscut și sub denumirea de „treatonomics”, tinde să se dezvolte în perioade de criză economică, dovadă fiind evoluția sa în ultimele decenii.
Istoricul treatonomics
Termenul „treatonomics” este o reîntoarcere a unui fenomen mai vechi, denumit odată „efectul ruj”. Acesta a fost observat prima dată în timpul Marii Crize Economice din anii ‘30, când vânzările de produse cosmetice, în special rujuri, creșteau în perioade de recesiune. O revenire a acestui fenomen a fost notată după atacurile teroriste din 11 septembrie 2001, când Estée Lauder a raportat o creștere a vânzărilor de rujuri.
Comportamentul consumatorilor în vremuri de criză
Efectul de ruj sugerează că, în momente dificile, consumatorii aleg să facă achiziții necostisitoare pentru a-și îmbunătăți moralul. De exemplu, în loc să cumpere bunuri costisitoare, cum ar fi canapele, oamenii preferă să investească în mici plăceri, precum perne noi pentru canapeaua existentă.
Impactul pandemiei asupra economiei răsfățului
Pandemia a determinat o reevaluare a economiei răsfățului, accentuând aprecierea pentru experiențe. Astfel, achiziționarea de bilete la evenimente, cum ar fi concertele, devine mai acceptabilă financiar. Consumatorii își limitează achizițiile de bunuri, dar plătesc mai mult pentru experiențe. Acest nou comportament este specific generației Z, care consideră răsfățurile nu ca plăceri vinovate, ci ca bucurii fără regrete.
Schimbări în reperele sociale
Reperele tradiționale ale vieții, cum ar fi căsătoria sau achizițiile imobiliare, au fost relativizate pentru noile generații, care sărbătoresc evenimente alternative, cum ar fi aniversările animalelor de companie. În China, de exemplu, se observă o creștere a petrecerilor de demisie, iar în Europa, petrecerile de divorț devin din ce în ce mai populare.
Incertitudinea economică și viitorul treatonomics
Experiențele generațiilor mai recente, cum ar fi criza „dot com”, recesiunile și pandemia, au influențat profund comportamentele consumatorilor. Indicele Kantar privind incertitudinea politicii economice globale arată că actuala eră este marcată de o „Mare Incertitudine”, iar volatilitatea economică ar putea continua în următorii 5-8 ani. Se estimează că treatonomics va persista pentru următoarele 3-5 ani, reprezentând o provocare pentru branduri, care trebuie să se adapteze la aceste micro-tendințe.
Concluzie
Impactul economiei răsfățului subliniază cum consumatorii reacționează la incertitudinile economice, adaptându-și comportamentele de consum și alegând să investească în mici plăceri și experiențe, în loc de bunuri materiale costisitoare.
