Elanii atrag atenția pe micile ecrane din Suedia: „Marea migrație” captivând milioane de privitori

Daniel
Moderator Daniel
6 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

Elanii atrag atenția pe micile ecrane din Suedia: „Marea migrație” captivând milioane de privitori

Conceptul „slow TV” câștigă din ce în ce mai multă popularitate, aducând telespectatorilor emisiuni neobișnuite, precum maratoane de tricotat, butuci care ard sau somoni care înoată împotriva curentului. Reality show-ul „Marea migrație a elanilor”, difuzat de televiziunea de stat din Suedia, fascinează milioane de oameni, chiar și în momentele în care nu se întâmplă nimic deosebit.

Când live streamul „Marea migrație a elanilor” a fost difuzat pentru prima dată pe platforma SVT în 2019, aproape un milion de oameni l-au urmărit. Anul trecut, numărul acestora a crescut la 9 milioane, iar anul acesta se așteaptă o audiență și mai mare. Având în vedere situația globală, un live stream de trei săptămâni cu câteva sute de elani traversând cu grijă râul Angerman din nordul Suediei pentru a ajunge la pășunile lor de vară ar putea fi exact ceea ce au nevoie telespectatorii.

Noua ediție a emisiunii a fost lansată cu o săptămână mai devreme din cauza vremii mai calde decât de obicei. Producătorul Stefan Edlund a menționat că „Sunt mulți elani pe aici. Ne așteaptă. A trebuit să ne adaptăm. Dar ar trebui să fie în regulă.” Echipa de 15 persoane a programului, care lucrează dintr-o cameră de control din Umeå, la 600 km nord de Stockholm, a instalat deja majoritatea celor 20.000 de metri de cabluri și a poziționat peste 30 de camere video remote și camere cu viziune nocturnă.

Fanii emisiunii s-au pregătit pentru transmisiune. Ulla Malmgren, 62 de ani, a declarat că a făcut provizii de cafea și mese gata preparate pentru a nu pierde niciun moment. „Somn? Uitați de el. Nu dorm,” a spus ea. Malmgren face parte dintr-un grup de Facebook cu peste 76.000 de membri, unde împărtășește entuziasmul pentru emisiune. Un alt fan, William Garp Liljefors, 20 de ani, a recunoscut că întârzie la cursuri în timpul difuzării emisiunii, menționând: „Mă simt relaxat, dar în același timp sunt ca, ‘Oh, e un elan. Oh, ce fac dacă apare un elan? Nu pot să mă duc la toaletă!’”

Publicitate
Ad Image

Ce este conceptul „slow TV”?

Emisiunea „Marea migrație a elanilor” face parte dintr-o tendință în creștere pentru „slow TV”, care a fost inițiată de artistul pop american Andy Warhol, cu filmul său din 1964, „Sleep”, ce prezenta un poet dormind timp de cinci ore și 20 de minute. Conceptul a prins avânt cu emisiunea preînregistrată „Bergensbanen” difuzată de televiziunea norvegiană NRK, ce a arătat o călătorie cu trenul de șapte ore din Bergen până la Oslo. Aproape 20% din populația Norvegiei a urmărit măcar o dată această emisiune, iar în doi ani, aproximativ jumătate din cei 5,5 milioane de locuitori au vizionat măcar o parte dintr-o transmisiune live de 134 de ore pe mare.

Televiziunile din Spania, Portugalia, Franța, Marea Britanie, Australia și alte țări au urmat acest exemplu. La Utrecht, în Olanda, un live stream dintr-o cameră subacvatică permite telespectatorilor să apese un clopoțel virtual pentru a lăsa peștii care se reproduc să treacă printr-o poartă.

O atracție captivantă

Emisiunile „slow TV” prezintă evenimente la un ritm natural, mai degrabă decât accelerat prin montaj și editare. Experții media sugerează că atracția pentru aceste emisiuni provine din absența tensiunii și dramei regizate. Annette Hill, profesor de media și comunicare la Universitatea Jönköping, a afirmat: „Devine, într-un mod ciudat, captivant, pentru că nu se întâmplă nimic catastrofal, nimic spectaculos.”

Espen Ytreberg, profesor de studii media la Universitatea din Oslo, a comparat „slow TV” cu o „fereastră” sau „supapă de evadare” din ritmul frenetic al mass-media. „Când am ajuns să acceptăm că televiziunea trebuie să fie acest lucru accelerat, agitat, intens, care îți vine în față?” s-a întrebat el. Deși ocazional se întâmplă ceva, SVT trimite o alertă atunci când primul elan apare în „marea migrație a elanilor” și afișează un contor pe ecran cu numărul elanilor care au reușit să traverseze râul, care poate fi periculos. Anul trecut, camerele emisiunii au surprins 87 de animale care au reușit să treacă în siguranță, deși majoritatea timpului telespectatorii admiră cerul, apa și copacii, așteptând să apară un elan.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *