„Elon își ia avânt: bătălia lui Musk pentru a proteja Tesla de influența lui Donald Trump și impactul legii președintelui”

Moderator
6 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

Elon își ia avânt: bătălia lui Musk pentru a proteja Tesla de influența lui Donald Trump

Elon Musk a donat peste 250 de milioane de dolari pentru alegerea lui Donald Trump, dar acum se confruntă cu o factură care ar putea costa Tesla miliarde. Proiectul de lege promovat de Trump amenință o sursă crucială de profit pentru Tesla, prin neutralizarea regulilor care permit producătorului de vehicule electrice să vândă credite de emisii în valoare de miliarde de dolari. Legislația a provocat o reacție furioasă din partea lui Musk, care a numit proiectul de lege o „abominație” și a amenințat că va viza parlamentarii care îl susțin cu donații ostile, ba chiar că își va lansa propriul partid politic.

Trump a răspuns, afirmând că „fără subvenții, Elon ar trebui probabil să închidă magazinul și să se întoarcă acasă, în Africa de Sud”. Disputa între cei doi amenință părți critice ale imperiului de afaceri al lui Musk, lăsând legislatorii republicani prinși într-o luptă între președintele SUA și cel mai bogat om din lume. Antreprenorul tehnologic Trevor Traina a menționat că „toate certurile familiale sunt, în cele din urmă, despre bani”, punând în evidență conflictul între miliarde în subvenții și sute de milioane în alegerile primare.

Sistemele de credite de care este dependentă Tesla

Musk a argumentat împotriva proiectului de lege fiscal, susținând că acesta va crește considerabil deficitul SUA. Însă amenințarea la adresa Tesla este, de asemenea, o parte esențială a opoziției sale. Trump a promis eliminarea celor trei sisteme paralele de credite pentru emisii din SUA, inclusiv o schemă administrată de Agenția pentru Protecția Mediului și o a doua în California, care vizează vânzările de mașini electrice și hibride.

Proiectul de lege al lui Trump vizează de asemenea standardele federale privind „consumul mediu de combustibil al companiilor” (CAFE). Programul penalizează producătorii auto care nu îndeplinesc obiectivele de eficiență a consumului de combustibil, recompensându-i pe cei care nu produc emisii cu credite pentru aer curat, care pot fi vândute concurenților axați pe benzină. Vânzarea de credite în cadrul sistemelor CAFE contribuie substanțial la profitul Tesla. În primul trimestru, Tesla ar fi înregistrat pierderi dacă nu ar fi fost vânzările de credite, care au crescut cu 35%, ajungând la 595 de milioane de dolari, depășind venitul net total de 409 milioane de dolari al companiei.

Publicitate
Ad Image

Anul trecut, Tesla a raportat venituri de 2,8 miliarde de dolari din vânzarea de credite de reglementare la nivel mondial, reprezentând 39% din venitul său net anual de 7,1 miliarde de dolari. Proiectul de lege bugetar anulează proiectul CAFE prin stabilirea amenzilor la zero, iar Tesla este îngrijorată că producătorii auto tradiționali vor înceta să cumpere credite ca urmare a măsurii. Dan Becker, directorul Campaniei Safe Climate Transport, a declarat că „dacă nu există nicio penalizare pentru înșelăciune, nu există niciun motiv pentru a cumpăra credite de conformitate”.

Măsuri cu efect întârziat

Efectul asupra profitului Tesla nu va fi imediat, deoarece compania negociază adesea contracte multianuale cu rivali. Totuși, unele dintre aceste acorduri au inclus clauze de forță majoră care ar putea duce la anularea lor după proiectul de lege al lui Trump. Tesla va continua să câștige bani din creditele de peste hotare și recent a semnat un acord de „combinare” a emisiilor UE cu mai mulți producători auto, un acord care ar putea valora în cele din urmă peste 1 miliard de euro.

În SUA, există puține speranțe de a reactiva creditele federale de emisii cât timp Trump este în funcție. California a dat în judecată administrația pentru a menține schema, din care Tesla are cel mai mare sold de credite. Un angajat Tesla a menționat că „piața a atins un nivel minim pe termen lung” și că „Trump a făcut-o atât de repede și cu atâta ferocitate încât întregul program ar putea dispărea pur și simplu”.

Impactul politicii tarifare

Tesla a avertizat că politica tarifară imprevizibilă a lui Trump și războiul comercial cu China îi vor perturba lanțul de aprovizionare. Un fost director executiv Tesla a declarat că aceasta este o „lovitură devastatoare pentru profitul Tesla”. Pe lângă vânzarea de mașini și credite, Tesla își produce și propriile baterii, operează o rețea de aproximativ 2.600 de stații de încărcare pentru vehicule electrice în SUA și construiește țigle solare și pachete de stocare a bateriilor pentru spații comerciale și rezidențiale. Aproape toate aceste afaceri vor pierde sprijin federal semnificativ sau scutiri de taxe.

Trump a sugerat că Departamentul pentru Eficiență Guvernamentală ar trebui să anuleze contractele federale ale SpaceX și Tesla, în contextul tensiunilor crescute între Musk și Casa Albă. Relația dintre Trump și Musk a fost marcată de schimbări dramatice, iar Musk și-a intensificat opoziția săptămâna aceasta, în timp ce legislația se confrunta cu voturile finale în Congres. Într-un context politic tensionat, mulți dintre aliații lui Musk din comunitatea de afaceri au susținut proiectul de lege, care ar extinde scutirile de impozit pe venit.

Proiectul de lege a trecut de votul final al Congresului, ceea ce reprezintă o nouă provocare pentru Musk și Tesla în bătălia lor cu influența lui Donald Trump.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *